Blog Layout

Groeigeld ophalen? 6 handige tips om jouw investering op te halen!

René de Jong • nov. 28, 2023
iso25010

Jouw bedrijf is klaar om verder te groeien en de volgende fase te starten. Hiervoor kan een flink budget nodig zijn om de groei te realiseren. Eén van de manieren om de financiële middelen voor de expansie te verzamelen is via groeigeld. Maar wat is groeigeld precies en op welke manier kun je groeigeld ophalen?


Wat is groeigeld?

Groeigeld kan onderdeel uitmaken van de bedrijfsfinanciering op het moment dat een bedrijf wenst uit te breiden. Groeigeld is het geld dat wordt ingezet om het bedrijf naar de volgende ondernemingsfase te brengen en wordt veelal ingebracht door (een aantal) investeerders. Venture Capital maatschappijen, Private Equity fondsen, Angels en Friends & Family zijn bijvoorbeeld vaak betrokken bij groeigeld. Ook door middel van een emissie, oftewel het uitgeven van nieuwe aandelen of obligaties, kan ertoe leiden dat er groeigeld ontstaat. Om groeigeld op te halen is het belangrijk dat je de juiste investeerders vindt die met de juiste intenties willen bijdragen aan het benodigde groeigeld voor jouw bedrijf.


Groeigeld ophalen bij investeerders: onze 6 tips

Het ophalen van groeigeld bij investeerders is absoluut niet zo gemakkelijk als sommigen denken. Uit onderzoek blijkt dat slechts 42% van de bedrijven die op zoek zijn naar groeigeld hier ook daadwerkelijk in slaagt. Het is daarom zaak om in kaart te brengen waar de investeerders in kwestie naar op zoek zijn en hoe jouw bedrijf daarbij kan aansluiten. Om de juiste investeerders te vinden, overtuigen én binnen de gewenste tijd groeigeld op te halen heb je een goede strategie nodig. Wij delen daarom onze favoriete tips omtrent groeigeld ophalen met je.


1. Bepaal je ideale investeerder; kies niet alleen voor het geld

Eigenlijk geldt voor dit onderwerp hetzelfde als bij de verkoop van je bedrijf; je kunt het maar één keer goed doen. Daarom is het belangrijk om inzichtelijk te maken hoe jouw ideale investeerder eruit ziet. Niet alleen is de bedrijfswaardering dan een belangrijk onderwerp, maar zeker ook de voorwaarden waaronder je de verkoop wilt doen. Want er zijn heel veel soorten en smaken. Zelf zeg ik altijd:


"Probeer zoveel mogelijk aandelen in je zak te houden en ben creatief. Er zijn tal van fondsen, subsidies, (converteerbare) leningsvormen of omzetfinancieringsmiddelen als factoring die tot de opties behoren. En kies daarbij vooral niet alleen voor het geld." 


Nog te vaak krijgen we in de praktijk te maken met de volgende mentaliteit: “Zolang het geld maar binnen is!”. Een mentaliteit die we niet vaak genoeg kunnen weerleggen door uit te leggen waarom slim kapitaal zo belangrijk is. Een deal aangaan met een investeerder waar jij groeigeld op gaat halen, gaat namelijk veel verder dan enkel de financiën. Denk aan het netwerk of kennisprofiel van een investeerder dat veel waarde kan toevoegen. Een investeerder die bepaalde deuren voor je weet te openen is meer waard dan ‘simpel’ geld.


Tot slot is het belangrijk dat je op één lijn zit met je investeerder, zeker als ook tegenslagen tot de realiteit behoren. Een investeerder wordt vaak op een bepaalde manier betrokken bij het bedrijf en heeft daarmee ook tot op een bepaalde hoogte inspraak. Het is daarom essentieel dat de investeerder dezelfde filosofie hanteert als jij, bekend is met de branche waarin je actief bent en bereid is om met jou mee te denken. Anders krijg je onherroepelijk gedoe.


2. Pitch je product aan de juiste personen

Zorg ervoor dat jij jouw verhaal altijd perfect voor elkaar hebt én pitch het aan de juiste personen. Zelf heb ik tijdens mijn eerste investeringsronde van 1 miljoen de fout gemaakt om overal te pitchen. Op zo’n moment krijg je veel gelukszoekers te spreken, iets wat onnodig veel tijd en energie kost. Want weet ook dat mensen in je gezicht vol enthousiasme kunnen reageren, maar als het puntje bij paaltje komt de hand op de knip houden. Ook dit heeft natuurlijk veel te maken met jouw ideale investeerder.


Durf overigens de potentie en de dromen van het bedrijf te pitchen en verkoop die droom aan een mogelijke investeerder. Nederlandse ondernemers zijn hier vaak nog wat terughoudend in, terwijl het juist nodig is om investeerders mee te nemen in jouw eigen overtuiging. Kijk wel of je jouw pitch moet aanpassen o.b.v. je gesprekspersoon.


"Zelf heb ik de fout gemaakt om ooit eens te pitchen bij Pieter Zwart van Coolblue. Het resultaat; binnen 30 seconde was ik zijn interesse kwijt. Waarom? Ik had mijn algemene pitch gegeven en dat sloot niet aan. Dom! Pas je pitch dus aan en neem de antwoorden op de voor de hand liggende vragen van investeerders mee in jouw pitch."


Zo laat je zien  precies te weten waar de behoefte van de investeerder ligt en dat je een leuke win-winsituatie in gedachten hebt.


Zorg tot slot voor een goed pitchdeck in de vorm van een investment memorandum en financieel plan. Deze twee elementen zijn cruciaal voor een investeerder om überhaupt tot een aanbod te komen. Zorg dat deze informatie compleet en accuraat is. Alleen op die manier ligt een goed non binding offer binnen handbereik.


3. Denk groot, maar realistisch

Er zit een verschil tussen dromen of sprookjes verkopen. En dat weten investeerders ook! Ondernemers die een hockeystick presenteren kunnen een boemerang verwachten. Een investeerder zal namelijk om skin-in-the-game vragen én tranches inbouwen. Vaak maakt een investeerder namelijk niet het volledige bedrag naar je over. Ze houden een deel achter de hand tot je bepaalde doelstellingen hebt bereikt. Houd je pitch (en bijbehorend financieel plan) daarom realistisch. Ondernemers die hun dromen niet kunnen onderbouwen of beweren een ‘ontastbaar ei van Columbus’ te hebben uitgevonden zijn geen ondernemers die het goed zullen doen op het gebied van groeigeld ophalen bij investeerders. Het is dus beter om snel te groeien vanuit kleine, realistische stappen dan in één keer naar het einddoel te knallen met weinig kans van slagen.


"Het is daarbij belangrijk te beseffen dat investeerders vaak in een bepaalde levensfase instappen. Zo heb je angels, friends & family in de early stage fase van je bedrijf. Daarna komt Venture Capital en later komt Private Equity."


Zelf heb ik in een early stage toch geprobeerd om Private Equity aan boord te halen. Je voelt hem al aankomen; al die gesprekken hebben niet tot een succes geleidt. Hieronder een overzicht van de verschillende fases en de bijbehorende investeerders voor groeigeld.

groeigeld ophalen

4. Bereid antwoorden op alle mogelijke vragen voor

Weet jij waar de investeerder naar op zoek is, dan toont dit aan dat jij je vooronderzoek goed hebt uitgevoerd en daadwerkelijk hebt gezocht naar een juiste match. Breng die allemaal onder in een informatie memorandum dat je, na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring, kunt tekenen. Tijdens een gesprek zijn er een aantal vragen die je altijd kunt verwachten en maar beter direct voor kunt bereiden. De volgende vragen zijn hier goede voorbeelden van:

  • Go-to-market strategie: op welke manier ga je klanten aantrekken?
  • Go-to-market strategie: Hoe is jouw businessmodel ingericht en waarom is het model zo goed opgewassen tegen die van de concurrentie?
  • Skin-in-the-game: Wat breng jij zelf mee als inleg voor het groeikapitaal?
  • Perspectief: Wat maakt het investeren in jouw bedrijf zo interessant?


Ben je overigens bewust dat na de eerste set vragen en het tekenen van een intentieovereenkomst de investeerder ook een due diligence onderzoek gaat doen. Zorg dat je hierop voorbereid bent en een dataroom hebt ingericht.


5. Betrek specialisten voor de contracten (en onderhandelingen)

Het vinden van een investeerder is een intensief proces dat al snel 6 tot 9 maanden duurt. Ga je alles zelf doen, dan gaat dit ten koste van de day-to-day business. Daarom is het verstandig om specialisten aan te haken. Zij hebben een netwerk aan potentiële investeerders en kunnen werk uit handen nemen. Zelf zijn wij als M&A specialist meer gericht op bedrijfsverkoop, maar ik heb genoeg mensen in mijn netwerk die ik aan je kan adviseren.


Verder is een goede M&A advocaat de tweede hulplijn die belangrijk is tijdens het proces. Het is namelijk belangrijk om een investering altijd te doen met jouw ideale exit strategie in het achterhoofd. De contracten moeten daarom goed in elkaar zitten.


"Vaak stelt een investeerder een hele set aan garanties en voorwaarden. Zowel bij het tekenen van de intentieovereenkomst als de overige contracten is het belangrijk een specialist een laatste check te laten doen."


Alleen op die manier weet je zeker dat het groeigeld ophalen goed verloopt. 


6. Laat een investeerder niet wachten en doe zelf ook onderzoek

OK, tip 6 betreft misschien twee tips in één. Heb je een investeerder gevonden waarmee je duidelijk op één lijn ligt? Doe vooral goed onderzoek naar de investeerder. Andersom zal de investeerder jou namelijk ook vragen om tijdens het due diligence onderzoek alles op tafel te leggen. Het is namelijk wel zo prettig dat je allebei weet met wat voor bedrijf je precies in zee gaat. Zelf heb ik de fout gemaakt dit één keer niet te doen. Uiteindelijk bleek het geld uit Dubai te komen met als eindresultaat dat het nooit kwam.


Verder zien investeerders graag een ondernemer die volledig gefocust is om het bedrijf dag en nacht te laten groeien. Deze verbondenheid klinkt misschien heftig, maar toont de investeerder wel dat ze met iemand in zee gaan die voor de volle 100% gemotiveerd en ‘aanwezig’ is. Maak dit de investeerder duidelijk door snel te reageren op berichten en telefoontjes. Snelle communicatie is key bij het ophalen van groeigeld! Wacht je te lang met antwoorden, dan kun je de perfecte investeerder zomaar eens verliezen.



Hulp nodig met het ophalen van groeigeld?

Heb jij hulp nodig bij het ophalen van groeigeld bij de juiste investeerder, het opstellen van een ijzersterke informatie memorandum of het rondmaken van de deal? In dat geval staan wij zeker voor je klaar om met je mee te denken en de toekomst van jouw bedrijf rooskleurig te maken.

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: