Softwarebedrijf (SaaS)

SECTORKENNIS

SaaS bedrijf verkopen

De populariteit van SaaS bedrijven is groot! Alleen al in Nederland zijn er meer dan 400 professionele partijen dagelijks op zoek naar mogelijke overnames van SaaS bedrijven. Nu vraagt het verkopen van een SaaS bedrijf om andere skills dan een traditionele overname. De waardering, belangrijkste metrics én het technische due diligence zijn hier een aantal voorbeelden van. Benieuwd hoe je slim jouw SaaS bedrijf kunt verkopen? Wij geven graag het antwoord! 

Download ons e-book

Hoe kom je tot een slimme exit strategie?

Doe de gratis Exit Ready scan!

Waar liggen kansen voor verbetering?

Hoe maak ik mijn softwarebedrijf verkoopklaar?

De getallen liegen er niet om: wereldwijd betalen kopers gemiddeld een hogere prijs voor een softwarebedrijf dan voor bedrijven uit andere branches. Maar hoe werkt de waardering van een SaaS bedrijf? En wat zijn de metrics die belangrijk zijn als je jouw softwarebedrijf verkoopklaar wilt maken? Hieronder volgen de antwoorden op al deze vragen.

Hoe werkt de waardering van een SaaS bedrijf?

In 2023 werd gemiddeld 6,8x de EBITDA betaald voor een SaaS bedrijf. Toch kan de waarde van een softwarebedrijf al snel nog hoger uitpakken. De mate waarin je jouw bedrijf hebt geautomatiseerd én kunt leunen op repeterende omzet heeft daarbij een grote invloed. We raden je daarom aan om bij de waardebepaling niet te lang stil te blijven staan bij de EBITDA multiple per sector. Kijkende naar SaaS bedrijven is de DCF-methode namelijk veel nauwkeuriger. Hierin wordt rekening gehouden met toekomstige cashflow en wordt er kritisch gekeken naar eventuele discounts. Hoe beter je metrics, hoe hoger de waardering van jouw SaaS bedrijf zal zijn. Maar voordat we het over metrics gaan hebben is er nog iets dat van invloed kan zijn op de waardering; een cross-border M&A traject.


Het grote voordeel van software is namelijk de mate van schaalbaarheid. Hierdoor is het voor internationale kopers interessant om een Nederlands SaaS bedrijf te kopen. Deze vorm van bedrijfsovername wordt ook wel cross-border M&A genoemd. Het verschil? Waar in Nederland de waardering van een SaaS bedrijf gemiddeld op 6,8x de EBITDA uitkomt, is dat in de DACH regio 8,6x de EBITDA. Dit scheelt dus enorm! Wel helpt het in zo'n situatie als de software meertalig is en je eventueel al wat klanten hebt die er internationaal mee werken. Aan de andere kant is het goed om te weten dat een cross-border transactie vaak complexer is. Dit heeft invloed op de voorwaarden van de deal en de kosten die je kwijt bent aan juridisch advies.


Tot slot zien we ook dat SaaS bedrijven worden gewaardeerd op basis van de ARR multiple. Sinds 2022 zien we deze manier van waardebepaling afnemen. De voornaamste reden is dat kopers - door het huidige financiële landschap - op zoek zijn naar winstgevende bedrijven. Toch zien we dat buitenlandse kopers nog steeds de ARR multiple blijven hanteren.

Wat zijn belangrijke metrics bij de overname van een SaaS bedrijf?

De waardering van een SaaS bedrijf kan niet altijd op de traditionele manier plaatsvinden. Zeker niet als groei voor winstgevendheid gaat, want dan is EBITDA geen variabele om mee te nemen in de waardebepaling van jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de metrics die belangrijk zijn bij de waardering van een SaaS bedrijf. Hierbij de belangrijkste metrics op een rijtje:

  • YoY growth. Uiteindelijk gaat het om de voorspelbaarheid van groei. Kun je jaar op jaar groei laten zien? Dan geeft dit vertrouwen en bevordert het de waardering. Geef daarbij inzicht in de ARR/MRR versus eenmalige omzet of omzet uit diensten.
  • LTV en CAC. Wat zijn de Life Time Value en Customer Acquisitions Costs per klant? SaaS bedrijven die deze informatie eenvoudig kunnen oplepelen maken het voor een koper mogelijk om te bepalen hoe eenvoudig ze jouw bedrijf kunnen laten doorgroeien. Ook geeft het een beeld van hoe succesvol jij Marketing & Sales georganiseerd hebt. Zorg daarbij dat je ook de ACV (Annual Contract Value) en ARPU (Average Revenue per User) kunt noemen. Dan ben je goed voorbereid!
  • Omzet per medewerker. Dit getal zegt veel over de schaalbaarheid van je bedrijf. Kun je laten zien dat de omzet per medewerker jaar op jaar stijgt? Weer een pluspunt voor een hogere waardering van jouw bedrijf!
  • Retention rates. Hoe goed ben jij in staat om omzet én klanten te binden. Dat is waar het bij deze metric om draait. Zorg ervoor dat je weet hoeveel procent churn (lees: verlies) je hebt qua omzet en logo's. De Net Revenue Retention valt op die manier ook uit te rekenen en zegt veel over de klantbinding van jouw bedrijf.

De Rule of 40 voor SaaS bedrijven

Tot slot is er ook de Rule of 40 die vanuit het buitenland lijkt te zijn overgewaaid. Deze regel gaat vooral op wanneer je nog geen winst maakt en een waardering op basis van de repeterende omzet wilt hebben. Simpel gezegd betekent de Rule of 40 dat de groei + het winstpercentage van jouw SaaS bedrijf gezamenlijk boven de 40% uit moeten komen. Stel je bedrijf groeit met 20%; dan moet de winst ook minimaal 20% zijn. Groei je met 51%? Dan kun je je dus zelfs 10% verlies permitteren om toch boven de 40% uit te komen. Dit maakt dat winstgevendheid bij SaaS bedrijven niet het belangrijkste is voor een succesvolle bedrijfsovername. Voorspelbaarheid van groei is dat dus wel!

Klantverhaal -
Via een pre-exit op weg naar verdere groei.


In de afgelopen jaren zagen Bram Jetten en Tom Tijssen, eigenaren van PlanGo, hun SaaS bedrijf razendsnel groeien. Een hobby-project werd een serieus bedrijf met honderden rijscholen als klant. In hun zoektocht naar een geschikte partner kwamen ze via Anno1982 in contact met Écart. Het resultaat? De heren verkochten een deel van hun aandelen en brachten een partij aan boord met wie ze de volgende groeistappen kunnen verzilveren. "Het hebben van een betrokken aandeelhouder, die zich verdiept in de markt komt daarbij zeer goed van pas," aldus Tom Tijssen.


Klantverhaal PlanGo

Waar kijkt een koper naar bij SaaS bedrijven?

Je hebt ondertussen al een goed beeld gekregen van een aantal variabelen die belangrijk zijn voor een koper. Toch bestaat er meer dan enkel metrics. Hieronder onze top 5.

bedrijfsovername adviseur

Focus op repeterende omzet, diensten zijn secundair

We spraken onder het kopje metrics over de Rule of 40. Het is belangrijk te melden dat repeterende omzet daarbij van primair belang is. Sommige private equity investeerders zullen zelfs de omzet uit diensten niet meenemen in de waardering van een SaaS bedrijf. Ook in een earn-out is de focus helder: MRR of ARR zijn de heilige graal in de wereld van software. Geef je ooit korting op trajecten? Doe dat dan altijd op uren of diensten - nooit op software.  Zorg ook dat de recurring revenue bij bestaande klanten groeit door upsell, deepsell of indexactie. Groeit je omzet per klant jaarlijks, dan scoor je pluspunten in het traject richting de bedrijfsovername. 

Kom je zonder kleerscheuren door de ISO25010?

Ken je de ISO25010 nog niet? In dat geval wordt het hoog tijd dat je kennis op gaat doen over deze normering. Veel professionele kopers voeren namelijk een technisch due diligence uit op basis van deze normering. Ons advies: vraag je development team om eens kritisch te kijken naar de onderdelen van de ISO25010. Voeren ze bijvoorbeeld al Pentesten uit? Wordt een code-standaard gebruikt? Is GDPR goed ingeregeld? Al deze vragen (en meer) zullen de revue passeren. Verderop deze pagina vind je nog wat extra toelichting op de norm.

Afhankelijkheid van top-10 klanten of één segment

Hoeveel van je omzet komt uit je top-10 klanten? Een percentage hoger dan 30% wordt in de wereld van SaaS al als best ruim beschouwd. Spreiding is iets waar professionele kopers blij van zullen worden. Zeker als het je lukt om dat ook in verschillende segmenten te doen. Op die manier voorkom je eventuele problemen als een sector minder presteert. Het mag duidelijk zijn, ook hierbij draait het om zekerheid dat de continuïteit van je omzet niet in geding komt. 

Afhankelijkheid van de ondernemer

In hoeverre ben jij als ondernemer nog betrokken - of zelfs actief - bij de dagelijkse operatie? Is de groei afhankelijk van jou als ondernemer omdat je een rol speelt binnen het salesproces? In dat geval zal een koper altijd een earn-out eisen of een grote discount meenemen in de waardebepaling. Een afhankelijkheid in het financiële proces is namelijk nog wel te compenseren, maar afhankelijkheden die de groei kunnen beïnvloeden zijn niet wenselijk. Een scenario waarbij je kiest voor een pre-exit is overigens een alternatief om de koper comfort te bieden. In dat geval behoud je een deel van de aandelen om het bedrijf samen te laten groeien. Dit geeft een koper comfort en zal ten goede komen aan de enterprise value.

Mate van automatisering

In welke mate is jouw bedrijf van funnel-2-cash geautomatiseerd? Dat onderwerp staat centraal als er gekeken wordt naar de schaalbaarheid van je producten en diensten. Kunnen nieuwe leads bijvoorbeeld direct starten met een trial, of is er eerst een implementatie van dagen of weken noodzakelijk? En hoe zit het met het betaalproces of het supportproces? Het helpt als abonnementen, verlengingen en binnenkomende factuurstromen volledig geautomatiseerd zijn. Elke handmatige actie of inzet van personeel heeft impact op de schaalbaarheid en kan als discount worden meegenomen in de waardering van een SaaS bedrijf.

Benieuwd waar een koper nog meer op let bij de overname van een SaaS-bedrijf? Doe de Exit Ready Scan voor een compleet beeld van jouw situatie!

Doe de Exit Ready Scan!

SaaS-bazen podcast: Exit Strategie blueprint

Hoe bereid je eigenlijk de exit van jouw SaaS bedrijf voor? Vanuit die vraag zijn René de Jong van Anno1982 en Johan de Wit van SaaS bazen de diepte ingedoken. Hieronder het eindresultaat. Veel luisterplezier!

Klantverhaal: 
Je SAP bedrijf internationaal verkopen.


Onno Coenen, eigenaar van Protect4S, verkocht zijn SAP Security bedrijf aan één van de grootste Private Equity Fondsen van Duitsland. Een moordend DD-onderzoek en vuistdikke contracten deden de deal bijna ontsporen. Toch is het hem gelukt om het hoofd kalm te houden. Lees zijn verhaal voor alle details. 

Klantverhaal Onno Coenen

Wil je jouw SaaS bedrijf slim verkopen?



Kun je wel wat hulp gebruiken bij de waardering van jouw SaaS bedrijf? Of zoek je iemand die je begeleidt bij de verkoop? Laten we dan vrijblijvend een afspraak plannen. 


Plan een afspraak!

Wat kun je verwachten van een technisch due diligence?

Bij een bedrijfsovername krijgt ieder SaaS bedrijf te maken met een technisch due diligence. Een onafhankelijke partij zal de kwaliteit en veiligheid van jouw software gaan toetsen. Het valt daarom aan te raden om je hierop voor te bereiden en niet te wachten. Dit onderdeel uit het due diligence onderzoek is vaak het sluitstuk en kan bij problemen vergaande consequenties hebben op de deal (en de prijs).


Om je goed voor te bereiden is het verstandig om minimaal een jaar voorafgaand aan een bedrijfsovername zelf een partij in te huren voor een technisch DD. Vraag deze partij om bijvoorbeeld aan de hand van de ISO/IEC 25010 jouw software te toetsen. Op die manier krijg je inzicht in onderdelen als performance efficiency, security, maintainability en portability. Het geeft je ook de tijd om nog eventuele verbeteringen door te voeren, alvorens je het spreekwoordelijke 'te koop'-bord in de voortuin zet.


Heb je hulp nodig bij het technisch DD? Laten we dan vrijblijvend een afspraak plannen.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Al meer dan 15 jaar helpen we SaaS ondernemers met hun groeistrategie, het verkoopklaar maken van hun bedrijf en de uiteindelijke verkoop. Maar liefst 80% van onze klanten bestaat uit tech-bedrijven. Niet alleen hebben we een groot netwerk aan potentiële kopers, we weten ook als geen ander waar een koper op let! Technische termen zijn voor ons de normaalste zaak van de wereld en we weten dit snel te vertalen naar begrijpelijke taal voor een koper. Zo maximaliseren we de waardering van jouw SaaS bedrijf en kunnen we je voorzien het beste bedrijfsovername advies!

Bekijk hier ons team van
bedrijfsovername specialisten voor meer informatie.

exit strategie e-book

Download ons gratis e-book:

SaaS-klanten waar we trots op zijn!

We hebben ondertussen al heel wat SaaS bedrijven mogen helpen met hun groeistrategie, exit strategie of het verkoopproces. Hierbij een greep uit ons klantenbestand:

Tips & Tricks voor een slimme bedrijfsverkoop

Nog niet uitgelezen? We schrijven veel over thema's die een rol spelen bij bedrijfsovernames.

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
Lees meer
Share by: