Marketing & Media

SECTORKENNIS

Marketingbureau verkopen

Heb jij een bureau op het gebied van Marketing, Communicatie of Media? In dat geval heb je waarschijnlijk ook wel gemerkt dat een aantal grotere partijen bezig zijn met een consolidatieslag. Concreet betekent dit dat ze bureaus proberen samen te voegen met als doel het bouwen van één grote organisatie. Maar wat zijn eigenlijk jouw opties? En is aansluiten bij een grote club wel de exit die jij voor ogen hebt? Plus; hoe zit het met de bedrijfswaardering en voorwaarden? Op deze pagina krijg je antwoord op al deze vragen (en meer)!

Download ons e-book

Hoe kom je tot een slimme exit strategie?

Doe de gratis Exit Ready scan!

Waar liggen kansen voor verbetering?

Hoe maak ik mijn marketingbureau verkoopklaar?

Gemiddeld duurt het vijf jaar om je bedrijf te verkopen. Je bent al snel twee jaar bezig met de voorbereiding, één jaar met het verkoopproces en twee jaar met een earn out. Om je op weg te helpen geven we je graag eerst wat inzicht in de wijze waarop een waardebepaling in jouw branche tot stand komt. Ook delen we graag het bedrijfsovername stappenplan om in te zetten richting een exit.

Hoe werkt de waardering van een bureau in Marketing & Media?

In 2022 werd gemiddeld 4,4x de EBITDA betaald voor een bedrijf uit de branches Marketing, Media & Reclame. Dit ligt iets onder de EBITDA multiple die in Nederland betaald wordt voor een MKB bedrijf. De reden? Veel marketing- of mediabureaus zijn sterk afhankelijk van 'uurtje-factuurtje' en hebben weinig repeterende omzet. Natuurlijk helpen langetermijncontracten en retainers, maar dit draagt niet voldoende bij aan een hogere waardering.


Nu zijn er vanzelfsprekend wel manieren om de enterprise value hoger uit te laten vallen. De eerste stap is de introductie van repeterende omzet. Steeds meer bureaus koppelen hun diensten aan een softwareleverancier. Zo hebben we in het verleden bureaus geholpen die samenwerken met HubSpot of Salesforce. Via deze samenwerking werd hun omzet aangevuld met licentie-inkomsten vanuit deze softwarebedrijven. Dit heeft een positieve impact bij het berekenen van de ondernemingswaarde.


We raden je daarom aan om bij de waardebepaling ook verder te kijken dan de EBITDA multiple per sector. De DCF-methode is bijvoorbeeld veel nauwkeuriger. Het valt daarbij te adviseren om een financieel plan te maken dat gebaseerd is op historische metrics. Op deze manier kun je toekomstige groei meenemen in de waardering. Wel moet je in zo'n situatie rekening houden met een earn out, waarmee de koper zeker wil stellen dat deze groei ook echt gerealiseerd wordt.

Welk type koper is geïnteresseerd in marketingbureaus?

Ga je jouw marketingbureau of mediabureau verkopen, dan zijn er typisch vier typische, verschillende kopers waar je aan kunt denken.


1) Strategische kopers. Denk hierbij aan grote partijen als Happy Horizon, Fingerspitz en iO. Zij zijn volgens een buy-and-build strategie andere marketingbureaus aan hun portfolio aan het toevoegen middels overnames. Het gaat daarbij om een ‘1+1 = 3-situatie’. Toch kies jij misschien liever voor een kleinere organisatie waarbij je de identiteit van jouw bureau niet verliest. In dat geval is het slim om kritisch te kijken naar het type strategische koper.

2) Heb je een medewerker binnen je bedrijf met de potentie om door te groeien?  In dat geval is een Management Buy Out een interessant scenario. Eventueel kun je deze persoon ook extern binnenhalen middels een Management BuyIn. Op die manier kun je aandeelhouder blijven en een (deel) van je bureau verkopen. 

3) Financiële kopers zijn vooral geïnteresseerd in de grotere bureaus. Zij zijn namelijk op zoek naar rendement en door de lagere marges is volume noodzakelijk. Verwacht van dit type koper overigens niet de hoofdprijs, maar wel een partij voor de lange termijn.

4) De laatste groep betreft concurrenten, klanten of leveranciers.


Om de juiste koper te selecteren raden we ondernemers aan om vooraf goed na te denken over hun exit strategie. Wil je hier eens over sparren? Laten we dan een afspraak plannen

Klantverhaal  - 
Je compagnon uitkopen. Zo doe je dat! 


Ik wil ermee stoppen! Dat was de boodschap die Timo Verhoofstad, eigenaar van Metmotion, te horen kreeg van zijn compagnon. Ze leerde elkaar tijdens hun opleiding kennen en runde al ruim 8 jaar Metmotion. Maar wat nu? Timo koos ervoor om de aandelen van zijn compagnon over te nemen. En dat zonder de goede relatie met zijn jeugdvriend te verstoren. Hoe? Dat lees je in ons klantverhaal.

Klantverhaal Timo Verhoofstad

Waar kijkt een koper naar bij marketingbureaus?

Waar kijkt een koper eigenlijk naar bij de aankoop van een marketingbureau of mediabureau? Hieronder onze top 4 van belangrijkste aspecten.

bedrijfsovername specialist

Marge van de dienstverlening

Een gezonde EBITDA-marge ligt bij een marketing- of mediabureau rond de 10 tot 15%. Dit betekent natuurlijk dat je uurtarieven moet hanteren die passen bij de loonkosten, maar dat ook productiviteit belangrijk is. Een koper ziet graag dat de inzetbaarheid, ook wel bekend als billability, hoger is dan 90%. Je kunt de waarde van je bureau daarom verhogen door efficiënt te werken en 'verloren' uren te minimaliseren.    

Afhankelijkheid van top 10 klanten of een branche

Te vaak zien wij marketing- en mediabureaus die afhankelijk zijn van een handjevol klanten. Dat is een belangrijke discount voor een koper en een reden om de waarde van jouw bedrijf te verlagen. Zorg voor spreiding, ook qua branche. Uiteindelijk zoekt een koper comfort dat zijn aankoop gaat renderen. Risico's rondom een branchefocus of beperkte groep klanten dragen daar niet aan bij.

Contracten & klantverloop

Retainers is een term die vooral in de wereld van marketing, media en reclame veel wordt gebruikt. De focus verschuift hierbij naar langetermijncontracten, in plaats van de eenmalige projecten. Op die manier zorg je als eigenaar voor een repeterende omzetstroom en creëer je flexibiliteit voor de inzet van je team. Is iemand ziek of met vakantie? Dan kun je iemand anders inzetten om zo de omzetstroom te continueren. Een koper vindt het daarom fijn als je met retainers werkt. Verder is het goed om klantverloop, ook wel churn, inzichtelijk te hebben. Zorg ervoor dat je deze data kunt opleveren ten aanzien van verloop in omzet en verloop in logo's (lees: klanten). Als er vijf logo's met een lage omzet vertrekken, dan heeft dat bijvoorbeeld lang niet zo'n impact als het vertrek van één bedrijf met een hoge omzet. 

Omvang van het team

Kleinere bureaus zijn minder interessant dan grotere bureaus. De omvang van je team, en daarmee de omzet, is daarom van invloed op de prijs. Zorg daarbij voor een goede mix in volwassenheid én expertise. Een omzet boven de 2 miljoen euro betekent dat je al snel meer dan 20 mensen aan het werk hebt. Dit is ook een omvang die voor een serieuze overname in aanmerking komt. 

Klanten waar we trots op zijn!

We hebben ondertussen al heel wat bedrijven in de wereld van Marketing, Media & Reclame geholpen.
Hierbij een greep uit ons klantenbestand:

Wil je jouw marketingbureau slim verkopen?



Kun je wel wat hulp gebruiken bij de waardering van jouw marketingbureau? Of ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met bedrijfsovername advies? Laten we dan vrijblijvend een afspraak plannen. 


Plan een afspraak!

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Al meer dan 15 jaar werken we nauw samen met marketing- en mediabureaus. Veel van onze klanten hebben hun sales & marketingproces namelijk niet goed op orde. Vanuit deze samenwerking helpen we inmiddels een groeiend aantal bureaus met hun groeistrategie, het verkoopklaar maken van hun bedrijf en de uiteindelijke verkoop.


Ondertussen beschikken we over een netwerk vol potentiële kopers, maar weten we ook als geen ander waar een koper op let! Marketingtermen zijn voor ons de normaalste zaak van de wereld en we weten dit snel en professioneel te vertalen naar begrijpelijke taal voor een koper. Zo maximaliseren we de waardering van jouw marketingbureau!


Bekijk hier ons team van bedrijfsovernamespecialisten voor meer informatie.

Tips & Tricks voor een slimme bedrijfsverkoop

Nog niet uitgelezen? We schrijven veel over thema's die een rol spelen bij bedrijfsovernames.

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
Lees meer
Share by: