Blog Layout

Virtuele dataroom: voor een betrouwbare due diligence

René de Jong • dec. 11, 2023
virtuele dataroom

Ga je jouw bedrijf verkopen, dan is het due diligence onderzoek een cruciale stap. Een potentiële koper zal vragen om een uitgebreide set aan vertrouwelijke informatie te delen. Een virtuele dataroom (VDR) helpt op een veilige manier bij het delen van alle gevraagde informatie. Daarnaast bevat een goede dataroom ook Q&A faciliteiten om eventuele vragen te beantwoorden. Ook wordt een download van de dataroom vaak als onderdeel van de koopovereenkomst bijgevoegd. Kortom, de VDR is cruciaal tijdens iedere bedrijfsovername. 


Wat is een virtuele dataroom?


"Een virtuele dataroom is een online omgeving die kan worden gebruikt om strikt vertrouwelijke documenten op een veilige manier te kunnen bewaren, delen en bekijken in de Cloud."


Een virtuele dataroom (of virtual dataroom) is op zo’n manier ingericht dat de beheerder van de dataroom zelf kan bepalen op welk moment welke partij toegang krijgt tot de documenten. Een virtuele dataroom wordt daarom onder andere gebruikt voor due diligence bij de verkoop van een bedrijf of het ophalen van een investering. Maar ook voor taken omtrent projectmanagement of fondswerving kan de virtuele dataroom worden ingezet.


Waarom een virtuele dataroom?

Na het tekenen van een intentieovereenkomst (letter of intent) en een geheimhoudingsverklaring kan de koper starten met een boekenonderzoek. Tijdens dit due diligence onderzoek zal de koper controleren of de gedeelde documenten daadwerkelijk kloppen en of er geen addertjes meer onder het gras zitten.


"Met name het nagaan van de vastgestelde bedrijfswaarde is een groot doel van due diligence."


De bedrijfswaardering is vaak bepaald op basis van de informatie in het financieel memorandum en informatie memorandum. Op basis van jaarrekeningen en de informatie uit jouw boekhoudsysteem zal een kopende partij controleren of de opgegeven informatie daadwerkelijk klopt. Je begrijpt dat er ontzettend veel informatie nodig is om zo’n due diligence onderzoek uit te kunnen voeren. Informatie die je niet even via de mail wilt versturen of open en bloot op tafel wilt leggen, met het risico dat de informatie onbedoeld onder andere ogen komt. Dit is precies waarom een virtual dataroom zo belangrijk is.


"Daarnaast zijn de resultaten uit het due diligence onderzoek bepalend voor eventuele garanties, zekerheden of voorwaarden."


Niet iedere afwijking of bevinding uit het due diligence onderzoek hoeft te leiden tot een verlaging van de koopprijs. Veel vaker worden in de share purchase agreement bepalingen opgenomen die resulteren uit de informatie die een koper ontvangen heeft. Juist daarom is het belangrijk dat je bij eventuele claims als verkoper altijd terug kunt pakken op de gedeelde informatie uit de dataroom. Dit wordt lastiger wanneer je via e-mail, whatsapp of een matige Dropbox oplossing informatie gedeeld hebt. Dit komt namelijk niet ten goede aan de herleidbaarheid van de informatie die je gedeeld hebt. 


Tot slot weet je, dankzij een uitgebreide rechtenfunctie, welke documenten via de dataroom geraadpleegd zijn. Het biedt dus niet alleen veiligheid voor de bedrijfsovername, maar ook voor de bedrijfsgevoelige informatie die concurrenten of andere partijen niet dienen te zien. We adviseren daarbij overigens altijd om in het geval van concurrentie te borgen dat alleen een externe, onafhankelijke partij, de data kan inzien.


Data room software voor een betrouwbare due diligence

Een due diligence voor bedrijfsovername omvat vaak vele aspecten die onder de microscoop worden gelegd. Bij een gemiddelde due diligence wordt er onder andere gekeken naar financiële, fiscale en juridische aspecten. Maar ook op het gebied van commercie en operationele status wordt er diep in het bedrijf gedoken. Denk daarbij aan klantcontracten, medewerkerscontracten, een overzicht van je CRM-funnel en processchema's. Bij het verkopen van een SaaS bedrijf of een product gedreven organisatie komt daar nog een hele set aan technische informatie bij.  In de juiste data room software kun je de documenten omtrent al deze aspecten delen voor een betrouwbaar due diligence onderzoek.


"Onze tip: bekijk de mogelijkheden van de verschillende dataroom providers en ben kritisch op een rechtenstructuur en de optie voor een Q&A."


Een Q&A is bedoeld als locatie waar de koper vragen kan stellen. Door dit gestructureerd vast te leggen kun je ook hier weer herleidbaarheid van informatie borgen. Bij eventuele geschillen in de toekomst helpt het als je ook deze informatie namelijk beschikbaar hebt.


Verder is het belangrijk te kijken of een dataroom provider daadwerkelijk gecertificeerd voor securityzaken? Zelf hebben we daarin goede ervaringen met Virtual Vaults en iDeals Virtual Data Room.


Wat is de beste mappenstructuur in de dataroom?

Om ervoor te zorgen dat de koper niet in een doolhof van documenten belandt is het belangrijk om een goede mappenstructuur te handhaven in de dataroom. Je kunt ervoor kiezen om deze mappenstructuur zelf te maken, naar aanleiding van de IRL (zie hieronder). Maar het is ook mogelijk om slimme oplossingen die worden aangeboden door (onder andere) Admincontrole te gebruiken, zodat je een kant en klare template kunt invullen. De beste mappenstructuur is en blijft een structuur die jouw koper een vertrouwd gevoel geeft en snel door de benodigde documentatie leidt op een logische manier.


"Een goede mappenstructuur ondersteunt dus een soepel en snel due diligence onderzoek. Kies je ervoor om zelf een mappenstructuur te maken? Verdeel de mappen dan eerst in de belangrijkste gebieden waarbinnen onderzoek wordt uitgevoerd door de koper."


Maak bijvoorbeeld aparte mappen voor documenten over techniek, IT, financiën en juridische zaken. Hieronder een voorbeeld hoe wij dit recent voor een klant hebben ingericht.

groeigeld ophalen

Nu kun je nog een slag verder gaan door ook de individuele mappen te voorzien van een verdere verdiepingsslag. Op die manier voorkom je dat een koper op een later moment aangeeft het overzicht te verliezen.

virutal dataroom

Voorbeeld van een IRL (due diligence-informatieverzoeklijst)

De adviseur van de koper zal bij een due diligence onderzoek vaak een IRL (ook wel due diligence-informatieverzoeklijst) aanreiken. In deze ‘due diligence checklist’ staat precies welke informatie er gewenst is en dus opgeleverd moet worden in de virtuele dataroom in de vorm van documenten. Een goede IRL voor dataroom due diligence bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Algemene informatie. Hoe ziet het bestuur eruit, wie zijn de bestuursleden en welke notulen van de bestuursvergaderingen kunnen er gedeeld worden?
  • Financiële informatie: Jaarrekeningen en begrotingsoverzichten. De volledige boekhouding is nodig voor het due diligence onderzoek.
  • Fiscale informatie: Alle informatie die je kunt delen over de Belasting die betaald is. Van vennootschapsbelasting tot loonheffingen en aangiftes.
  • Juridische informatie: Denk daarbij aan contracten met klanten, leveranciers, medewerkers, partners, de verhuurder van je pand en eventuele leaseauto's. Maar ook licenties of octrooien horen hierbij.
  • Commerciële informatie: De positie van het bedrijf in de markt, inclusief marktaandeel, concurrenten en het exacte aanbod (producten en/of diensten).
  • Operationele informatie: Het gaat hierbij om informatie over de organisatiestructuur. Dit omvat ook informatie over werknemers en hun beloningen/voordelen.
  • Technische informatie: Denk hierbij aan gebruikte methodieken, business logica, testscripts of andere relevante datasets.


Hulp nodig met informatiedeling?

Een virtuele dataroom met een goede mappenstructuur is dus essentieel voor due diligence. Maar vergeet ook zeker niet dat de documentatie dus een grote impact kan hebben op jouw deal. Het helpt daarom als je een M&A specialist aanhaakt die over je schouders meekijkt om te voorkomen dat je de juiste informatie deelt. Bij Anno1982 kennen we kwalitatieve informatiedeling voor bedrijven van binnen en van buiten. We denken daarom graag met je mee over het indelen van jouw virtuele dataroom en het opstellen van de nodige documenten voor een due diligence. Maak vrijblijvend een afspraak om meer te weten te komen over dit onderwerp.

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: