Blog Layout

Franchise ter overname aanbieden? Zo doet je dat!

René de Jong • jan. 23, 2023
franchise ter overname aanbieden

Het overnameproces van een franchise onderneming verschilt nogal van een klassieke bedrijfsovername. Waar je bij een overname van een eigen bedrijf te maken hebt met twee partijen, de koper en de verkoper, zijn dit er bij een franchise drie. Naast de franchisenemer (verkoper) en de kandidaat (koper/nieuwe franchisenemer) kom je ook de franchisegever nog tegen. Wel zo prettig dus, als je weet hoe je een franchise ter overname aan kunt bieden.


Wat levert een franchise op?

Je gaat een franchise bedrijf verkopen en in dat geval is een waardebepaling van het bedrijf wel fijn als vertrekpunt. Wat een franchise op kan leveren hangt echter samen met een aantal factoren. Zo zijn de winst en de omzet van het bedrijf voor sommige kopers ontzettend interessant, maar hoeft dit geen garantie te zijn voor een hoge bedrijfswaarde. Onder andere de onafhankelijkheid van de organisatie ten opzichte van jou als huidige franchisenemer is van invloed op de franchisewaarde. Daarnaast wordt er vaak gekeken naar de formule en de locatie van de franchise.


Samengevat bestaat er geen eenvoudige rekensom waarmee de waarde van een franchise kan worden vastgesteld. Wat je wel kunt doen is op basis van de DCF methode tot een waardebepaling komen. Met deze methode kun je namelijk de groeistrategie van je bedrijf meenemen én rekening houden met eventuele factoren die impact hebben op de enterprise value. Denk aan de (on)afhankelijkheid van jou als franchisenemer, de markt of de afhankelijkheid van een handje vol klanten. Zo krijg je een accurater beeld van wat een franchise oplevert.


Wat is de beste franchise formule?

We krijgen vaak de vraag wanneer het interessant is om een franchise over te nemen of te verkopen. Toch is de vraag wat de beste franchise formule is wat lastiger te beantwoorden. In Nederland groeit het aantal franchiseondernemingen namelijk gestaag. Voldoende keuze dus om een nationale, of zelfs internationale, franchise te kopen of verkopen. Maar welke franchise formules bieden de beste instapkansen of zijn juist het meeste waard? We snappen dat je hierbij af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Nu kunnen we nu natuurlijk praten over bedrijven als Primera, Jumbo, Subway of McDonald's. Liever hebben we het over factoren die invloed hebben op de franchise formule en jouw keuze:


  1. Recurring revenue, ook wel bekend als repeterende omzet, is uiteindelijk een van de belangrijkste factoren bij het verkopen van een bedrijf of franchiseonderneming. Het liefste heb je te maken met abonnementen of licentie-inkomsten. 
  2. Schaalbaarheid is de tweede factor die belangrijke impact heeft op de waarde van de franchise. McDonald's is een ultiem voorbeeld van een schaalbare organisatie qua aanpak, maar bijvoorbeeld weer niet zoals een softwarebedrijf. Uiteindelijk heeft schaalbaarheid namelijk ook te maken met de 'handjes' die nodig zijn om bepaalde acties uit te voeren.
  3. Marketing & sales is ook belangrijk als we gaan kijken naar de waarde van een franchise. Op welke wijze kan jij bijvoorbeeld mee-liften op de marketingstrategie  van de franchise? En welke vrijheid heb je eigenlijk?


Nu kunnen we nog wel even doorgaan, maar het is handiger om ons blog te lezen met 25 onderwerpen waar een koper naar kijkt. Hierin lees je alles over het verkopen van je bedrijf.


Hoe kan ik mijn franchise ter overname aanbieden?

Begin bij het ter overname aanbieden van jouw franchise op tijd met je exit strategie; dat zal de tip van iedere bedrijfsovernameadviseur zijn. Zeker omdat je te maken hebt met meerdere partijen is het goed om vooraf iedereen 'in het verkoop-mandje' te hebben. Kijk vooral ook even naar juridische aspecten van de bedrijfsovername. Zijn er drag-along/ tag-along regelingen aanwezig die de weg naar een overname versoepelen? Of kunnen individuele partijen tijdens het verkoopproces roet in het eten gooien? Dit is erg belangrijkj om vooraf scherp te hebben.


Je franchise zo realistisch en aantrekkelijk mogelijk presenteren is dan de vervolgstap. Dit kan via verschillende online platformen die ruimte bieden om franchise kopers en verkopers kennis te laten maken. Denk hierbij aan De Nationale Franchise Gids en Brookz.nl. Ook bedrijventekoop.nl wordt veel bezocht door kopende en verkopende ondernemers van franchise. Ook kun je een bedrijfsovernameadviseur aanhaken die je in dit proces helpt. Vaak heeft deze persoon ook een netwerk aan potentiële kopers.

bedrijf verkopen

Het stappenplan voor de franchiseovername

Een franchise met succes aanbieden ter overname kan met het volgens het bedrijf verkopen stappenplan, waarbij je moet denken aan:

1.      Voorbereiding

Zet de doelen op papier, kijk goed naar de franchiseovereenkomst en schakel een gespecialiseerde bedrijfsovernameadviseur in.


2.      De zoektocht naar de juiste koper

Samen met jouw adviseur stel je een lijst op van geschikte kopers. Wellicht is dit iemand uit bekende kringen, maar het kan natuurlijk ook een andere partij zijn. In deze stap ga je ook de franchise te koop aanbieden op verschillende online platformen, zoals eerder benoemd.


3.      Om tafel met de koper

Te adviseren is om de bedrijfsovernameadviseur de gesprekken te laten voeren. Deze is onpartijdig en sluit zo de beste deal. De adviseur zal er ook voor zorgen dat de juiste documenten (NDA en LOI) getekend worden.


4.      Opstellen en tekenen van de koopovereenkomst

De overeenkomst omvat vaak een financieringsvoorbehoud. Mocht de koper de bedrijfsfinanciering niet rond kunnen krijgen, dan kan de overeenkomst alsnog worden ontbonden.


Wil je meer weten over deze ondersteuning? Stel vrijblijvend je vragen of maak een afspraak via 085-0204719

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: