Blog Layout

Branche-informatie: Waar kan ik dat vinden?

René de Jong • apr. 30, 2023
branche-informatie

Of je de sprong in het diepe waagt om te gaan ondernemen, je markt wilt uitbreiden of besluit om je bedrijf te gaan verkopen. In alle gevallen is branche-informatie enorm waardevol. Het geeft inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen binnen jouw markt, zodat je goed in kunt spelen op deze onderwerpen. In dit blog duiken beantwoorden we de vraag wat een branche eigenlijk is, waarom het zo belangrijk is bij een bedrijfsovername en hoe je binnen no-time de juiste branche-informatie kunt vinden.


Wat is een branche?

Jij hebt besloten een bepaald product of een bepaalde dienst aan te gaan bieden. Dit doe je in de meeste gevallen door te concurreren op een markt vol met ondernemers die (in)direct hetzelfde aanbieden. Deze markt zal tot een branche behoren.


"Een branche is namelijk een overkoepelende term voor alle bedrijven die zich bezighouden met één bepaalde soort diensten of producten. Termen die ook wel gebruikt worden om een branche aan te geven zijn bedrijfstak of sector."


De bekendere branches zijn bijvoorbeeld de bouw, de zorg, de horeca, de ICT of de telecom. In vele gevallen is er een vereniging gekoppeld aan de branche. Alle ondernemers binnen die branche kunnen zich hier dan bij aansluiten om te netwerken, advies in te winnen, voorbeelden van zakelijke documenten te verkrijgen of inkoopadresjes te vinden.


Waarom is branche-informatie belangrijk bij een bedrijfsovername of bedrijfsfinanciering?

Het verzamelen van branche-informatie helpt op verschillende manieren om succesvol je bedrijf te verkopen of een bedrijfsfinanciering op te halen. Allereerst is het informatie die je kunt gebruiken bij het uitwerken van een informatiememorandum. Het is namelijk waardevol om een koper of investeerder inzicht te geven in de trends en de ontwikkelingen, maar ook om de Total Addressable Market (TAM) én jouw marktaandeel inzichtelijk te maken. De vraag ‘hoeveel is mijn bedrijf waard?’ hangt namelijk samen met de TAM. Zeker als je gebruik maakt van de DCF-methode, dan onderbouwd branche-informatie jouw aannames en verwachtingen.


Ook wordt branche-informatie gebruikt bij de uitwerking van een groeistrategie of buy-and-build strategie. Veel private equity partijen zullen waarschijnlijk zelf hun huiswerk doen en het helpt als ook jij ingelezen bent. Het geeft een koper of investeerder vertrouwen en comfort als je laat blijken jouw branche goed te kennen.


Cijfers en trends per branche

Om voldoende branche-informatie te verzamelen kun je naar verschillende bronnen kijken. De Kamer van Koophandel bijvoorbeeld, kan jou vanuit het Handelsregister financiële gegevens van vergelijkbare ondernemingen verstrekken. Als je op zoek bent naar meer informatie over de omzet van de branche waarin je actief zult gaan participeren, dan is het ook zeker een idee om eens een kijkje te nemen bij de branchewijzer van het Ondernemersplein.


"Voor informatie over de TAM gebruiken wij zelf altijd LinkedIN Sales Navigator. Hiermee kun je eenvoudig maken hoeveel bedrijven actief zijn in een specifieke branche. Verder is het CBS (het Centraal Bureau voor Statistiek) vanzelfsprekend hét walhalla als het gaat om branche-informatie."


Als we kijken naar bedrijfsovernames dan helpt Brookz om cijfers en trends per branche inzichtelijk te maken. Zij publiceren bijvoorbeeld ieder half jaar een overzicht van de EBITDA multiples per sector. Hieronder volgt een recent overzicht. 

EBITDA multiple per sector

Er zijn ook externe aanbieders van branche-informatie de we je kunnen aanbevelen. Neem bijvoorbeeld Statista voor een zeer brede set aan informatie of Gartner met specifieke branche-informatie voor de informatietechnologie-sector. Maar ook bedrijfsovername specialisten kunnen je voorzien van de nodige kennis en data. Zo hebben wij specifieke pagina’s gebouwd met branche-informatie voor:

Softwarebedrijf verkopen (SaaS)

IT Consultancy bedrijf verkopen

Marketingbureau verkopen

- Tandartspraktijk verkopen


Samengevat is het ons advies om zoveel mogelijk informatie te bundelen vanuit al deze bronnen. Ook in het kader van een succesvolle exit strategie of investeringstraject kan dit van waarde zijn.


Welke branches zijn er?

Er zijn onwijs veel verschillende branches. Een aantal bekende branches hebben we hierboven al even benoemd, maar er zijn er natuurlijk meer. Want wat dacht je van de industriebranche, het stukje onroerend goed of de non-profit organisaties? Daarnaast zien we ook de opleidingen, oftewel de branche onderwijs & training, steeds verder integreren in de Nederlandse zakenwereld. We hebben het dan over cultuur & sport, de agrosector en de energiesector. Deze branches zijn voor veel mensen enigszins ontastbaar, maar zeker niet minder belangrijk. De snelst groeiende branches van de laatste jaren zijn de zakelijke en persoonlijke dienstverlening, de horeca, de detailhandel, de zorg en de bouw.


Bekijk een completer overzicht op de site van de KvK, namelijk https://ondernemersplein.kvk.nl/branche-informatie/ .


Brancheonderzoek: Hoe doe ik dat?

Het mag duidelijk zijn dat brancheonderzoek uitvoeren erg belangrijk is. Want; zonder informatie geen kennis. Nadat je wat meer branche-informatie hebt ingewonnen door te kijken naar de trends en ontwikkelingen, kun je ook je doelgroep inzetten om meer informatie te verzamelen. Bevraag je klanten, prospects of laat een externe partij brancheonderzoek doen. Want wat is de pijn van jouw doelgroep eigenlijk? Wie zijn je droomklanten? Hoe kan je hen vinden en hoe vinden zij jou vice versa? Ook concurrenten laten hier vaak al veel van zien. Het is dan ook verstandig om een concurrentieanalyse op te nemen in het marktonderzoek. Zelf werken we tijdens een bedrijfsovername advies-traject altijd een concurrentiekwadrant uit om duidelijk te maken waar het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf zich bevindt. Een aanrader!


Uiteindelijk draagt al deze informatie bij aan het uitwerken van een volledig ondernemingsplan of informatiememorandum, inclusief financieel plan. Heb je daar hulp bij nodig? Schroom dan niet een afspraak met ons in te plannen! 

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: