Blog Layout

Wat is een start up en wanneer ben je het?

René de Jong • jun. 01, 2023
start up

Niet iedere starter heeft een start up bedrijf. Er ontstaat dan ook best vaak verwarring over de algehele term start up en wanneer deze gebruikt moet worden. Wanneer een bedrijf zich een start up kan noemen en wat dit betekent voor de bedrijfsgroei leggen we je uit in deze blog.


Wat is de betekenis van start up?

Van de term start up bestaat geen keiharde definitie. Dit komt doordat het lastig is om vast te stellen wanneer een bedrijf daadwerkelijk een start up is. Wel is het er een verschil tussen een startende onderneming en een start up. Kies je ervoor om de term start up te gebruiken met betrekking tot jouw bedrijf, dan raden we echter wel aan om zeker te weten dat je kunt voldoen aan de verwachtingen die ontstaan bij het woord start up.


"Traditioneel kun je zeggen dat het bij een startup gaat om een jong bedrijf dat innovatief opereert en hierbij vooral ontzettend veel ambitie en motivatie laat zien. Ook het gebruik van nieuwe technologie is tekenend voor een start up. Kun jij een bestaande branche disruptief beïnvloeden, dan zit je goed."


Daarom worden veel SaaS bedrijven al snel als start up geclassificeerd. Kun je deze aspecten niet met volle overgave afvinken, dan is het beter om jouw bedrijf nog niet als start up in de markt te zetten. Spreek dan liever over een startende onderneming. Natuurlijk kun je er wel alles aan doen om toe te werken naar een start up bedrijf. Dit begint bij het creëren van een snelgroeiend bedrijf dat internationaal aan een grote behoefte kan voorzien middels een innovatief product of een innovatieve dienst.


Hoe begin ik een start up?

Ieder start up begint met een (goed) idee. Om een start up te realiseren zul je dag in dag uit bezig zijn met het optimaliseren van jouw idee en moet je toewerken naar een Minimum Viable Product (MVP). Concreet is een MVP een product dat nog niet volwassen is, maar goed genoeg om je klanten mee te laten starten. De basis van zo’n product betekent het opzetten van een onwijs sterk businessplan en snel een launching customer te vinden. Je komt in die fase ook voor een belangrijke keuze te staan; ga je alles zelf financieren (bootstrappen) of kies je toch voor een externe bedrijfsfinanciering?


Het kan namelijk zinvol zijn om investeerders te zoeken die jouw idee bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Geld is namelijk als zuurstof. Zonder geld is bedrijfsgroei onmogelijk. Voorafgaand aan een bedrijfsfinanciering dien je de groeistrategie duidelijk voor ogen te hebben en een financieel plan te maken. Welke stappen moeten er gezet worden om tot het doel van een start up te komen, wat is er nodig om die stappen te kunnen zetten en welke financiële middelen heb je hiervoor nodig? Een start up bedrijf staat niet zomaar. Het is daarom aan te raden om veel vooronderzoek te doen en tegelijkertijd de juiste experts en geldschieters om je heen te verzamelen die jouw bedrijf gezamenlijk naar een start up level kunnen brengen.


Wat is een goede start up?

Zoals gezegd vraagt een goede start up allereerst om een innovatief idee. Dit idee dient het antwoord te zijn op een probleem of een behoefte dat – het liefste op internationale – schaal wordt ervaren.


"Een doordachte go-2-market strategie met focus op repeterende omzet zorgt voor pluspunten. Daarnaast is een goede start up schaalbaar. Dit houdt in dat het product of het proces van jouw bedrijf gestandaardiseerd is en daardoor non-stop herhaald kan worden."


Hierdoor kan een bedrijf snel groeien en dat is precies wat jij wilt als je een start up status wilt behalen. Vooral dan wordt het idee interessant voor eventuele investeerders. Tevens is het aan te raden om vanaf het begin je startup te bouwen met een exit in het achterhoofd. Het klinkt gek om al meteen een exit strategie te hebben, maar een goede start up denkt in heden en toekomst en weet dus ook al hoe de ideale exit er voor over een aantal jaren uitziet.


Hoe lang is een bedrijf een start up?

Een gemiddelde start up fase duurt enkele jaren, al zien we dat vijf jaar niet vreemd is. Jaar één gaat om het opzetten van een MVP, in jaar twee (en drie) zit je nog in de Valley of Death en pas daarna ga je hopelijk vliegen. In deze vijf jaar groeit je bedrijf hopelijk richting een scale up en dient er behoorlijk wat geld in het bedrijf gestopt te worden om de bedrijfsgroei een boost te kunnen geven. Dit is ook direct het risico van een start up: de investeringen kunnen namelijk tot twee dingen leiden. Er bestaat een kans dat de investeringen tot groot succes leiden en de omzet van het bedrijf dusdanig verhoogt wordt dat er net zoveel of meer geld binnenkomt dan erin gestoken is. Maar een mogelijk faillissement is ook zeker iets om rekening mee te houden. In de vijf jaar van een start up fase kan het bedrijfssucces dus letterlijk twee kanten op vallen. Komt het bedrijf met geweldige resultaten uit de start up fase, dan kan er gekozen worden voor doorstroming naar de opvolgende fase.


Hoe bepaal je de waarde van een start up?

In veel gevallen maakt een start up nog onvoldoende of geen winst. Dit betekent dat de traditionele methode van waardebepaling – de EBITDA multiple per sector – niet werkt. Bij het berekenen van de ondernemingswaarde moet je in het geval van een start up dus creatiever zijn.


"De waarde is hierbij afhankelijk van onder andere de markt waarin de start up actief is, het risicoprofiel en de groei die het start up bedrijf aan kan tonen."


Verder is de repeterende omzet dus cruciaal en speelt ook de potentie om door te stromen naar de scale up fase mee in de waarde van de start up. In veel gevallen worden er vuistregels gebruikt zoals een multiple op de repeterende omzet. Liever gebruiken wij een combinatie met de DCF methode. Hierbij houd je rekening met toekomstige kasstromen en de potentie van een bedrijf. Schakel bij het berekenen van de waarde van een start up bedrijf altijd hulp in! Het is absoluut precisiewerk, waarbij je fouten wilt voorkomen. 

bedrijfsovername advies

Waarom investeren in start ups?

Een veelbelovende start up kan een interessante investering zijn. Niet voor niets dat veel angel investors of venture capital fondsen graag investeren in start ups. Door te investeren in de beginfase van een start up, wanneer de bedrijfswaardering nog lager ligt, profiteer je als investeerder van het steeds hoger wordende rendement. Hierdoor haal je zoveel mogelijk uit de investering. Vanzelfsprekend is het belangrijk om een start up goed in te schatten. Hoe groot is de potentie? En kan de start up uitgroeien tot een volgende fase? Daarom zie je vaak dat investeerders uitsluitend investeren in bedrijven waarvan ze de business goed weten te doorgronden. Ze brengen slim kapitaal door in dat geval niet alleen geld te investeren, maar ook kennis en een netwerk. Dit is voor jou als eigenaar van een startup erg relevant. 


Wat ook belangrijk is om te begrijpen hoe het spelletje werkt als je een investeerder wilt vinden. Afhankelijk van de fase van jouw bedrijf zijn er namelijk verschillende soorten investeerders. Zit je nog in de idee of start up fase, dan moet je traditioneel terugvallen op mensen die in jou (persoonlijk) geloven. Hoe verder je doorgroeit, des te meer financiële partijen om de hoek komen kijken. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende fases van een investeringstraject. Klik op de link aan het begin van deze alinea om meer te leren over het vinden van een investeerder.

investeren start up

Waarom zijn start ups belangrijk?

Start ups zijn de toekomstige motor van de economie. Hier ontstaan de nieuwe disruptieve ideeën. Hier worden conventionele werkwijzen doorbroken. Start ups staan bekend om innovatie en bovengemiddeld snelle groei. Deze twee kenmerken zijn voor de oprichter erg fijn, maar hebben ook andere voordelen. Zo ontstaan er door de groei en benodigde specialistische kennis bijvoorbeeld veel nieuwe banen. Ook zorgen de innovatieve ideeën voor beweging op de arbeidsmarkt, met flexibiliteit en veerkracht als gevolg. Hierdoor zijn start ups ontzettend belangrijk voor de economie. Daarnaast lossen start ups grote problemen op die op internationaal niveau aangepakt kunnen worden. Ook op het gebied van milieu en energie dragen start ups met regelmaat bij aan ontwikkeling en optimalisatie.


Start up bedrijf verkopen?

Een start up bedrijf verkopen begint, net als altijd bij een traditionele bedrijf verkopen, bij het opzetten van een exit strategie. Hierbij beantwoord je al vele vragen die belangrijk zijn bij het verkopen van jouw start up bedrijf. Hoe ziet jouw ideale exit er bijvoorbeeld uit? Zou je graag nog betrokken willen blijven bij het bedrijf na de verkoop? En hoe zou je jouw ideale koper omschrijven?


"Verder dient er voor een start up een kopende partij gezocht te worden die de nodige leiderschapservaring, skills en kennis heeft om jouw start up (waarvoor je zo keihard gewerkt hebt) naar het volgende niveau te brengen."


Het verkopen van een start up kan daardoor van begin tot eind erg ingewikkeld zijn. Een M&A specialist helpt jou bij het creëren van een bedrijfsverkoop die jij voor ogen hebt bij jouw eigen start up. Vraag dus gerust om vrijblijvend bedrijfsovername advies als je eraan denkt om jouw start up te verkopen. Samen zoeken we naar een oplossing die het beste bij jou past.


Wat komt er na een start up?

Heb je jouw start up na jaren ploeteren nog niet verkocht, dan komt er bij groot succes van een start up bedrijf de scale up fase. Dit is alleen mogelijk wanneer het bedrijf in de afgelopen vijf jaren een robuuste omzet heeft gerealiseerd en gaat functioneren als een écht bedrijf. Het heeft alles te maken met een mate van volwassenheid qua management, processen en commercie. Een scale up heeft al meerdere successen behaald. De investeringen zijn meer dan geslaagd en de werking van de groeistrategie bewezen, waardoor de potentie om het bedrijf internationaal op de kaart te zetten erg hoog is. 

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: