Blog Layout

Jouw tech bedrijf verkopen? Hier kijkt een koper naar!

René de Jong • mrt. 28, 2022
due diligence onderzoek

Op dit moment stijgt de overnamemarkt boven zichzelf uit. Er is veel geld beschikbaar voor ondernemers die hun tech-bedrijf willen verkopen. Het Financieel Dagblad sprak recent zelfs over een tsunami van kapitaal voor bedrijfsovernames of investeringen. Toch is het goed om als tech-ondernemer met beide benen op de grond te blijven staan. Je kunt je bedrijf namelijk maar één keer verkopen en daar wil je alles uithalen. Het is daarom slim om vroegtijdig na te denken over een exit strategie en manieren waarop je de waarde van jouw bedrijf kunt verhogen.

Je tech-bedrijf verkopen? Hier kijkt een koper eigenlijk naar?

Met de ervaring van alle trajecten die ik de afgelopen jaren van dichtbij mee heb mogen maken kan ik al snel 25 aspecten opnoemen die van groot belang zijn als jij je bedrijf gaat verkopen. Nu vallen hier natuurlijk ook vrij algemene punten onder. Denk bijvoorbeeld aan de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van jou als ondernemer. Maar ook klantverloop, het marketing & salesproces of het afhankelijk zijn van slechts een handjevol klanten zijn allemaal belangrijke punten. Samengevat kijkt een potentiële koper altijd naar vier verschillende gebieden binnen jouw bedrijf:

(a) financieel, juridisch & fiscaal

(b) commercieel

(c) operationeel

(d) technisch

Het op orde hebben van je cijfers, contracten en systemen is dus een basisvereiste voor een hogere waardering. Toch zijn er in het geval van tech-bedrijven vijf punten waar extra aandacht aan besteed wordt en die daardoor een grote impact op de waarde van jouw bedrijf hebben. In een recente podcast met SaaS-bazen komen ze overigens ook voorbij. Luister de podcast hieronder. 

  


Vijf punten waar een tech-bedrijf extra op moet letten bij verkoop!

Nu zijn er zes punten te noemen waar een tech-bedrijf op moet letten als een verkoop gepland staat. Deze punten zijn namelijk zeer bepalend voor de uiteindelijke enterprise value:

1)     Recurring Revenue

Een koper is dol op recurring revenue, ookwel bekend als repeterende omzet. Het liefste in de vorm van abonnementen en licenties. Termen als Annual Recurring Revenue (ARR) en Monthly Recurring Revenue (MRR) zullen dan ook vaak voorbij komen als je jouw bedrijf gaat verkopen. Levert jouw tech-bedrijf veel diensten? Dan is het zeker slim om na te denken over een repeterend karakter. Het helpt bijvoorbeeld als je de diensten in de vorm van een SLA hebt vastgelegd. Toch zijn er genoeg kopers die diensten per definitie niet als repeterende omzet (willen) zien. Denk daarom vóór een eventuele exit na over de manier waarop je de recurring revenue kunt uitbreiden middels langdurige contracten, jaarlijkse betaling en een laag klantverloop. Het draait daarbij allemaal om ‘gegarandeerde’ omzet. Daar wordt een koper blij van! 

2)     Schaalbaarheid

Het tweede punt waarop tech-bedrijven kunnen excelleren is het onderwerp schaalbaarheid. Menselijke inspanningen zijn per definitie niet schaalbaar. Kun jij jaar op jaar laten zien dat de omzet per medewerker groeit? Dan heeft dat alles te maken met de schaalbaarheid van je bedrijf. Tech-bedrijven die consultancydiensten leveren krijgen daarom ook vaak een lagere waardering dan softwarebedrijven. Stel: Je zou al je personeel ontslaan en uitsluitend het geleverde product blijft draaien zoals het nu is. Hoe lang duurt het dan totdat de laatste euro binnenkomt? Voor sommige tech-bedrijven geldt dat dit nog jaren kan duren. Dat is schaalbaarheid pur sang! 

3)     Stickiness

Hoe lang duurt het voordat jouw klant problemen ervaart als jouw product of dienst niet meer beschikbaar is? Deze vraag moet jij jezelf stellen als het gaat om stickiness! Bij een must have product zal de klant al binnen een uur problemen ervaren. Maar heb je een nice-2-have product, dan kan dit soms wel maanden duren. De stickiness is in dat geval erg laag. Bedrijven (zoals AFAS) die zich ingraven in het primaire proces van de klant scoren vaak hoog op dit punt. Moet jij jaarlijks vechten voor je bestaansrecht of heeft een crisis direct impact op jouw business model? Denk dan na over manieren waarop je de stickiness van je product of dienst kunt verbeteren.   

4)     Automatisering

Naast dat kopers handmatige acties vaak niet fijn vinden, heeft het natuurlijk veel te maken met de schaalbaarheid van het bedrijf. Ali Niknam, oprichter van TransIp en Bunq, is een geweldig voorbeeld van een ondernemer die de kracht van automatisering slim heeft toegepast. Zijn motto ‘Automate Everything’ betekent dat je het hele proces van funnel-2-cash binnen jouw bedrijf automatiseert. Zo beperk je de afhankelijkheid van menselijke handelingen en voorkom je fouten. Tegenwoordig vinden we het heel normaal dat we online bestellingen kunnen plaatsen, onze bankzaken kunnen regelen of andere dagelijkse handelingen kunnen doen. Bekijk de mogelijkheden op het gebied van automatisering voor jouw bedrijf ook eens voordat je aan de slag gaat met de verkoop.


5)     Techniek

Surprise, surprise: Tech-bedrijven zijn sterk afhankelijk van techniek. Maar hoe innovatief zijn jouw bezigheden eigenlijk? En is jouw ontwikkelproces of software-product nog wel van deze tijd? Het zijn essentiële punten die invloed hebben op de uiteindelijke waardering. Maak je gebruik van low-code oplossingen als Mendix dan scoor je al snel pluspunten. Ook hier is schaalbaarheid en continuïteit natuurlijk weer van toepassing, maar er bestaat nog een aspect. Namelijk het gevaar op tekortkomingen. Maak je software? Dan is het bijvoorbeeld essentieel om de ISO25010 er eens bij te pakken. Hiermee zal al snel duidelijk worden dat een koper gaat kijken naar onderwerpen als performance efficiency, compatibility, security, reliability en maintainability. Besef goed dat ieder van deze punten invloed heeft op de uiteindelijke verkoopprijs. Laat je bedrijf daarom eens onafhankelijk toetsen op deze punten. Dat voorkomt verrassingen tijdens een eventuele bedrijfsovername.

Hulp nodig bij het verkopen van jouw tech bedrijf?

Natuurlijk kun je op ieder moment van de dag besluiten om je tech-bedrijf te verkopen. Echter leert de ervaring ons dat het slim is om 3 tot 5 jaar voorafgaand aan je uiteindelijke verkoop al bezig te zijn met je exit strategie. Zo houd je zelf de regie en bepaal je uiteindelijk een groot deel van je succes. Met bovenstaande top 5 heb je hopelijk voldoende inspiratie om jouw tech-bedrijf naar een succesvolle verkoop te begeleiden. Wil je vrijblijvend sparren? Laten we dan een afspraak maken.

Nieuwe alinea

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: