Bedrijfswaarderingen: Hoe gaan deze in hun werk?

Weet jij wat je bedrijf waard is? Met een actuele bedrijfswaardering weet je precies hoe jouw bedrijf ervoor staat. Dit is altijd goed om te weten, maar in het geval van een bedrijfsovername is de waardebepaling van een bedrijf zelfs noodzaak. Goed om te weten dus, hoe zo’n bedrijfswaardering tot stand komt en wat de bedrijfswaardering kosten zijn.
Wanneer heb je een bedrijfswaardering nodig?
Bedrijfswaarderingen geven je ontzettend veel inzicht in de financiële gezondheid van jouw bedrijf en de toekomstperspectieven die hierbij horen. Wel zo prettig, als je verantwoorde beslissingen wilt maken met betrekking tot de bedrijfsvoering en -groei. Specifieke situaties waarin je niet om een bedrijfswaardering heen kan, zijn:
- Een bedrijfsverkoop of bedrijfsovername
Ga je jouw bedrijf verkopen? Om een eerlijke prijs - voor zowel de verkoper als de koper - van het bedrijf te kunnen bepalen, is een bedrijfswaardering berekenen noodzakelijk. Zo weten beide partijen dat ze een eerlijke deal hebben kunnen sluiten op basis van een actuele bedrijfswaarde. - Exit strategieën in voorbereiding
Wil je als ondernemer uit het bedrijf stappen en een exit voorbereiden? Dan is het verstandig om de huidige bedrijfswaarde voor ogen te hebben. Dit uitgangspunt bepaald namelijk hoe jouw exit strategie eruit komt te zien. - Plannen voor strategische veranderingen
Op basis van een bedrijfswaardering kun je intern betere besluitvorming realiseren. Door middel van deze keuzes, zal het bedrijf sneller groeien. - Financiering rondmaken
Wil je een lening aanvragen om specifieke plannen te kunnen financieren of wil je gebruikmaken van een investeringskapitaal? Dan zul je altijd een bedrijfswaardering nodig hebben, om de financiële gezondheid van het bedrijf aan te tonen bij de geldschieter in kwestie. Alleen op die manier is een bedrijfsfinanciering realistisch. - Fusie met andere bedrijven
Om open kaart te kunnen spelen, dienen alle betrokken bedrijven een bedrijfswaardering op tafel te kunnen leggen, voordat de fusie wordt aangegaan. Zo stel je de waarde van de op zichzelf staande bedrijven vast. - Geplande investeringen
Of je nu intern of extern een investering in het verschiet hebt liggen, een bedrijfswaardering is altijd nodig. Op die manier kan de waarde en het potentieel van het bedrijf voldoende worden beoordeeld.
Welke benaderingen voor bedrijfswaarderingen zijn er?
Er bestaan verschillende bedrijfswaardering methodes die kunnen worden toegepast om tot een realistische waarde te komen. Deze bedrijfswaardering methodes hebben ieder hun eigen voordelen en beperkingen.
"De keuze voor een specifieke methode hangt vaak af van het type bedrijf, de beschikbare gegevens en het doel van de waardering."
Veelal worden meerdere benaderingen gecombineerd, voor een goed totaalbeeld. De drie hoofdbenaderingen voor het berekenen van de bedrijfswaardering, zijn de inkomstenbenadering, de activabenadering en de marktbenadering. We lichten ze allemaal even toe.
Inkomstenbenadering
De inkomstenbenadering richt zich op de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf. Enerzijds wordt hier vaak de DCF-methode voor gebruikt, waarbij er rekening wordt gehouden met de tijdswaarde van geld en met risicofactoren. Anderzijds is ook de Capitalization of Earnings methode geschikt om in te zetten bij de inkomstenbenadering. Deze vereenvoudigde versie van de Discounted Cash Flow methode, zorgt ervoor dat de verwachte toekomstige inkomsten worden gedeeld door een kapitalisatiefactor. Hierdoor is de inkomstenbenadering vooral nuttig voor bedrijven met stabiele en voorspelbare kasstromen.
Activabenadering
De activabenadering is geschikt voor bedrijven met significante materiële activa, zoals onroerend goed of productieapparatuur, en minder geschikt voor dienstverlenende bedrijven. Met de activabenadering kijk je namelijk naar de waarde van de activa en passiva van een bedrijf. De boekwaardemethode wordt hiervoor ingezet, zodat de bedrijfswaarde kan worden bepaald op basis van de boekhoudkundige waarde van de activa, verminderd met de passiva. Deze gegevens worden opgehaald uit de balans. Ook met de geherwaardeerde activamethode kan worden gewerkt, om activa en passiva opnieuw te kunnen waarderen naar hun marktwaarde. Dit kan voordelig zijn voor bedrijven met veel vaste activa.
Marktbenadering
De marktbenadering vergelijkt het te waarderen bedrijf met vergelijkbare bedrijven die recentelijk zijn verkocht of waarvan de waarde publiekelijk beschikbaar is. Dit kan vooral handig zijn in markten met veel vergelijkbare bedrijven en beschikbare gegevens zoals de
EBITDA multiple per sector. De perfecte vergelijking vinden kan echter moeilijk zijn. De marktbenadering kan daarom het beste worden gecombineerd met één van de andere bedrijfswaardering methodes. Zowel de vergelijkbare transacties methode, waarbij recente overnames en bijbehorende cijfers worden gebruikt als basis voor de bedrijfswaardering, als de marktmultiples methode, waarbij onder andere P/E-ratio en EV/EBITDA worden bekeken van beursgenoteerde vergelijkbare bedrijven, worden toegepast om de waarde te schatten.
Hoe pakken wij bedrijfswaarderingen aan?
Bij Anno1982 houden we van duidelijkheid en transparantie. In begrijpbare taal begeleiden we jou door het proces van bedrijfswaarderingen, waarbij de focus ligt op nauwkeurigheid en een stuk maatwerk. Jouw bedrijf is immers altijd uniek! Denk bijvoorbeeld aan normalisaties die een grote impact kunnen hebben op de bedrijfswaardering.
Qua aanpak maken we daarom altijd eerst een analyse van de financiële gegevens, zowel uit heden als verleden. Vervolgens kiezen we voor één of meerdere waarderingsmethodes om jouw bedrijfswaarde te berekenen. Hierin nemen we ook toekomstprojecties op, van de verwachte inkomsten en uitgaven. We gebruiken de gekozen methodes om de bedrijfswaardering te berekenen, waarbij meteen een risicoanalyse wordt uitgevoerd. Dit doen we aan we aan de hand van de WACC. Zo houden we altijd rekening met mogelijke factoren die de waarde kunnen beïnvloeden, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Uiteindelijk ontvang je van ons een uitgebreid waarderingsoverzicht met bevindingen en aanbevelingen, waar we je graag nog even doorheen loodsen.
Wat kosten bedrijfswaarderingen?
De kosten van bedrijfswaarderingen variëren sterk. De kosten zijn afhankelijk van de complexiteit van de waardering, de grootte van het bedrijf en de gekozen methoden.
"Voor veel MKB bedrijven kunnen eenvoudige waarderingen beginnen bij ongeveer €2.000 tot €3.000."
Meer uitgebreide waarderingen voor bedrijven met meerdere entiteiten of onderlinge doorbelastingen liggen doorgaans tussen €5.000 en €20.000. In dat geval wordt een register valuator gevraagd; een specialist die dagelijks niets anders doet dan het uitvoeren van bedrijfswaarderingen. Voor grote ondernemingen of complexe situaties, zoals fusies en overnames, kunnen de kosten oplopen tot €50.000 of meer. De kosten van een bedrijfswaardering worden onder andere gevormd door diepgaande analyses, het gebruik van gespecialiseerde technieken en natuurlijk de ervaring van de ingeschakelde adviseur.
Advies nodig bij bedrijfswaarderingen?
Vliegen de cijfers je om de oren en weet je nog steeds niet wat een reële marktwaarde is voor jouw bedrijf? We helpen je met plezier uit de brand. Wij zien de noodzaak achter alle cijfers en vertalen deze voor je naar begrijpelijke taal, waar je echt iets mee kunt. Ook voor algemeen
bedrijfsovername advies kun je bij ons terecht. We zijn gespecialiseerd in het volledige proces van bedrijfsovernames, dat nog veel verder gaat dan enkel de bedrijfswaarderingen.