Blog Layout

SaaS-marketing: wat is het en hoe werkt het?

René de Jong • jun. 19, 2023
saas marketing strategie

In de afgelopen jaren hebben wij tientallen softwarebedrijven mogen helpen met hun SaaS-marketing strategie. Wat blijkt: het op de markt brengen van software vraagt om een gerichte aanpak die past bij de sector. Over de afgelopen jaren heeft SaaS-marketing dan ook een flinke groei doorgemaakt. Maar wat is er nu precies anders aan SaaS-marketing in vergelijking met de ‘standaard’ marketing? Welke metrics zijn belangrijk? En hoe kun je SaaS-marketing het beste inzetten?


Wat is B2B SaaS-marketing?

Marketing gaat wat ons betreft over het verleiden van klanten. Dit start met het aanspreken van hun (latente) pijn, niet met het etaleren van jouw producten of diensten! Nu kent een marketingstrategie veel elementen die voor verschillende sectoren ingezet kunnen worden. Toch vinden veel marketeers het veel eenvoudiger om fysieke producten onder de aandacht brengen dan wanneer ze met software te maken krijgen. Zeker als het gaat om software die gericht is op zakelijk gebruik! Deze vorm van marketing, die we B2B SaaS-marketing noemen, mist namelijk de voordelen van een product dat tastbaar is en dat je anderen ziet gebruiken. Bij software is dat allemaal een stuk lastiger. Speciaal voor SaaS-bedrijven is daarom SaaS-marketing ontwikkeld.


"B2B SaaS-marketing is in het leven geroepen om software bedrijven te helpen met het correct positioneren en promoten van ontastbare software producten en aanverwante diensten."


In veel gevallen is het einddoel om zoveel mogelijk klanten te triggeren tot het afsluiten van een abonnement voor een bepaalde software. Om de klanten te overtuigen van de software wordt er vaak een gratis trial of demo verstrekt waarin de software van het SaaS-bedrijf alvast kan worden geprobeerd. Maar de bijbehorende aanpak om mensen te bewegen naar een demo of trial vraagt wel om een andere marketingstrategie. Want hoe zorg je ervoor dat mensen het abonnement niet op gaan zeggen en de beoogde groeistrategie van jouw SaaS-bedrijf daadwerkelijk gevolgd kan worden?


5 onderdelen van een succesvolle SaaS-marketingstrategie

In de afgelopen jaren hebben wij aan de hand van onze marketingstrategie workshop al tientallen SaaS-ondernemers geholpen met hun marketingaanpak. Op basis van onze ervaringen hebben we een stappenplan ontwikkeld dat bestaat uit vijf onderdelen.


Stap 1 – No Pain, No Sale

Wie is eigenlijk jouw doelgroep? Op die vraag krijg ik vaak oppervlakkige antwoorden. In deze eerste stap is het belangrijk dat je concreet bent. Alleen dan kun je een succesvolle SaaS-marketingstrategie ontwikkelen. Start met het definiëren van de sectoren waaraan je jouw software wilt leveren. Gebruik daarvoor branche-informatie om een goed beeld te krijgen van kenmerken als omvang (in omzet en/ of FTE), locatie (NL, Europa of internationaal) en belangrijke karakteristieken. Zo krijg je ook een goed beeld van de Total Addressable Market (TAM) waar je je op kunt richten.


Bepaal vervolgens de ideale Decission Making Unit (DMU) en werk hier persona’s voor uit. Wil je in contact komen met directieleden, managers of bepaalde medewerkers binnen een bedrijf? Als je dit weet is het belangrijk om na te denken over de (latente) pijn die deze mensen ervaren.


"Zeker bij SaaS-marketing geldt: No pain, No sale! Probeer je daarom écht in je doelgroep te verplaatsen, maar breng deze informatie nog liever in kaart aan de hand van interviews. Te vaak promoten SaaS-bedrijven namelijk features. Dat is een gemiste kans!"


Het is beter om de pijn van je doelgroep aan te spreken. Tot slot is het van belang dat je in deze stap ook onderzoekt wat je doelgroep leest, luistert, kijkt en bezoekt. Deze informatie heb je namelijk nodig bij stap 3, om gericht je aanvalsplan te bepalen.


Stap 2 – Bepaal je marketing funnel (incl. cost per lead)

Targets; dat is een essentieel onderdeel van marketing en dus ook voor SaaS-bedrijven die de B2B markt bedienen. De funnel ziet er vergeleken met reguliere bedrijven echter iets anders uit. Onderdelen als een trial of een demo zijn namelijk specifiek voor SaaS-marketing. Traditioneel hanteren wij de volgende funnel:

  • Leads: ieder contact dat – hopelijk via je CRM pakket - binnen komt op de marketingafdeling is een lead. Bij SaaS bedrijven met een trial worden deze vaak ook onder dit kopje geschaard. Eventueel kun je hiervoor een apart ‘funnel-bakje’ maken, gezien deze leads vaak al wat warmer zijn.

    Wat ons betreft is het vervolgens de taak van een commercieel marketeer om alle leads (telefonisch) te benaderen. Het doel is om te kijken of ze CHAMP ready zijn. Dit betekent dat ze Challenges hebben die jouw SaaS-bedrijf op kan lossen en dat ze Authority hebben om te beslissen, Money hebben om je product af te nemen en Priority hebben om dat binnen nu en een afzienbare tijd te doen. Is dat het geval, dan gaan ze naar lead stage twee. 
groeistrategie
  • Demo/kennismaking: een gekwalificeerd persoon noemen we in marketingtermen ook wel een MQL, wat staat voor Marketing Qualified Lead. Bij een SaaS-bedrijf is de volgende stap dan vaak een demo en kennismaking. Dit gesprek draait om verdieping. Een salesmedewerker zal alles uit de kast trekken om jouw producten (en diensten) te promoten.

  • Offerte: als iemand enthousiast is, dan is het tijd om een offerte op te stellen. In dit geval wordt de lead een SQL, wat staat voor Sales Qualified Lead. Op dat moment draagt de marketingafdeling de lead officieel over. Heeft de klant geen behoefte aan een offerte, dan kan het zijn dat de lead in het bakje nurturing te recht komt. Hij blijft dan vaak onder handen van de marketingafdeling. Meer hierover lees je verderop in deze blog.

  • Pilot (optioneel): in sommige SaaS B2B marketing methoden zien we dat na de offerte nog een fase genaamd Pilot volgt. De lead gaat akkoord met de offerte, mits de pilot goed verloopt. Niet ieder SaaS-bedrijf hanteert deze aanpak, maar het is wel een manier om klanten laagdrempelig te laten starten.

  • Closed: is de prospect overtuigd, dan mag deze officieel naar de status ‘closed won’ verplaatst worden. Op dat moment verandert de prospect in een klant en begint het spelletje van upsell. Ook daar volgt later meer over. Als je de deal verliest krijgt de prospect de status ‘closed lost’ of ‘nurturing’. 
     

Nadat de funnel goed is ingericht dient er bepaald te worden wat een nieuwe lead en klant mag kosten. Als SaaS-marketeer is het belangrijk dat je de Customer Acquisition Cost (CAC) gaat ontdekken, want dit bepaalt ook je budget. Kun je namelijk 700 euro aan een lead uitgeven of maar 40 euro? Dat is nogal een verschil! Meer over de metrics kun je verderop in de blog lezen. Onze ervaring is echter dat je directieteams enkel kunt overtuigen tot hogere marketinguitgaven als je duidelijk inzichtelijk kunt maken wat een lead mag kosten.

Stap 3 – Bepaal je marketingmix

Nu je de funnel in kaart hebt gebracht is het tijd om die leads te gaan verzamelen. Vaak zie ik marketeers dan aan de slag gaan met een website, ze plaatsen wat dingen op LinkedIN en doen soms een mailing. Toch vraagt een goede B2B SaaS-marketingaanpak om een uitgebreidere marketingmix. Zelf adviseren wij onze klanten altijd de volgende opties:


a) SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, heeft alles te maken met jouw positie in Google (en andere zoekmachines). Nu kan ik hier uren over praten, maar daarvoor kun je beter mijn eerdere blog over content marketing strategie lezen.


"Wat wel belangrijk is om te beseffen, is dat dit een langetermijninvestering is. Hoog in de zoekmachines verschijnen vraagt om een doordachte aanpak. Het voordeel: als je eenmaal die autoriteit hebt is dat veel waard."


Veel van de andere onderdelen die ik hieronder ga benoemen zijn namelijk erg gericht op korte termijn resultaten. Stop je ermee of blokkeer je het budget? Dan stopt de leadflow direct. Dat is niet het geval bij SEO. Natuurlijk verlies je beetje bij beetje de toppositie. Maar het is fijn dat als je marketeer op vakantie is er toch nog leads binnen komen.  


b) LinkedIN Ads is zeker voor B2B SaaS-marketing een uitermate geschikt kanaal. Start klein met een pilot van 3 maanden, waarin je 3 campagnes met ieder een 300 euro mediabudget gaat uitvoeren. Je moet namelijk starten met het verzamelen van data. Hierbij is het vooral de kunst om de Cost per Lead (CPL) zo laag mogelijk te houden. Dit betekent continu meten en bijsturen. Maak advertenties die écht de pijn van je doelgroep aanspreken. En rouleer regelmatig met de boodschap. Zo kun je heel gericht je doelgroep targetten.


c) Social Selling is vervolgens een mooie aanvulling op LinkedIN ads. Bij Social Selling ga je (geautomatiseerd) mensen uitnodigen om een connectie te worden.


"Het is belangrijk dat je daarbij - net als bij SEO & advertenties - iets aanbiedt. Denk aan een whitepaper, een uitnodiging voor een event of een e-book. Stuur niet een ‘dom’ connectieverzoek, maar probeer van waarde te zijn.


Vervolgens kun je proberen met deze mensen een band op te bouwen en het contact uit te breiden. Je kunt dit dus geautomatiseerd doen. Met behulp van LinkedIN Sales Navigator kun je klantlijsten genereren en met een LinkedIN Automation tool kun je deze lijst automatisch benaderen. Zelf gebruiken wij vaak Expandi of DuxSoup. Een aanrader! Door LinkedIN ads te combineren met Social Selling ontstaat de situatie dat je doelgroep niet meer om je heen kan. Je creëert het ‘ik zie jullie overal-syndroom’.


d) Platformen & Paid content zijn een ideale manier om succesvol B2B SaaS-marketing te bedrijven. Ken je platformen als G2, ProductHunt of Captera nog niet? Ga er dan maar snel naartoe! Deze platformen bieden je namelijk de mogelijkheid om je product te etaleren. Op die manier heb ik al meerdere ondernemers geholpen om succesvol hun software onder de aandacht te brengen. Andere opties voor SaaS-marketing zijn sites als Emmerce, MT Sprout of de Computable. Zorg dat je hier content deelt en dus bij je doelgroep op het netvlies komt. Regelmatig moet je hiervoor betalen, maar dit helpt ook in de groei van je SEO-waarde. Een platform als Hulc kun je inzetten om de juiste kanalen te selecteren. Tot slot kun je ook proberen mee te liften op de marketplace van vendors waarmee je samenwerkt. Probeer integraties te bouwen met Microsoft, HubSpot of Salesforce-achtige organisaties. Op die manier kun je ook in hun marketplace terecht komen. En dat is goud! Zeker als je zo jouw doelgroep kunt bereiken.


e) Telemarketing is een woord dat misschien beter bekend is als cold calling. Nu denk jij misschien… maar dat is toch dood? Nee joh! De afgelopen jaren heb ik al vele SaaS-bazen in contact gebracht met Convins. Dit bureau werkt no-cure/no-pay. Je betaalt een vast bedrag per warme afspraak. Ideaal! Een pilot bestaat uit 20 afspraken en zo kun je zien of het voor jouw branche werkt. Een aanrader. Ga zeker niet een bureau inschakelen dat uren gaat verbranden zonder een commitment. Want dan wordt het inderdaad niks!


f) Beurzen en events zijn nog steeds een uitstekend middel. Vooral events in de vorm van een webinar of Chef’s Table. Bij dit laatste nodig je (via Social Selling, LinkedIN Ads of een telemarketingcampagne) mensen uit voor een exclusief diner om te praten over een onderwerp dat bij hen speelt. Zo creëer je interesse. Zorg er vervolgens voor dat je samen met een klant een goede agenda samenstelt die inspireert. Geen verkooppraatje, maar een verhaal dat jouw B2B klant gaat helpen om voor jouw SaaS-oplossing te kiezen. Dit geldt overigens ook voor beurzen. Ga niet met z’n allen in een stand staan wachten. Probeer het podium te pakken met een workshop of keynote. Is dat geen optie? Bedenk dan een andere manier.

 

g) Referral campagnes blijven we een slim middel vinden. Hiermee geef je klanten de mogelijkheid om via andere ondernemers jouw software uit te proberen. Daarvoor krijgt de refererende partij een korting, cadeaubon of gratis maand gebruik van jouw software terug. Op die manier zijn wij Uber gaan gebruiken, hebben we de eerste keer Leadinfo aangeschaft en zijn we in contact gekomen met LinkedIN Sales Navigator. Je klanten zijn een ideaal middel om nieuwe klanten te benaderen. Wat ons betreft een must have in de marketingmix van iedere B2B SaaS marketingstrategie.


h) SEA (adverteren via Google) en Display ads (adverteren op andere sites) willen we nog even noemen als middelen die zeker waardevol zijn - al adviseren we om wel kritisch te zijn. Heeft je website nog geen hoge SEO-waarde?  In dat geval ben je waarschijnlijk veel geld kwijt aan SEA en levert dit onvoldoende resultaat. Je kunt beter eerst een bepaalde autoriteit opbouwen. Daarnaast zijn de kosten soms heel erg hoog. Zelf geef ik dan altijd liever mijn geld uit aan LinkedIN ads, een goed event of telemarketing. Display ads vind ik aan de andere kant iets dat altijd kan worden ingezet. De kosten zijn niet heel hoog, namelijk gemiddeld 150 euro mediabudget per maand, maar het zorgt wel voor een grote mate van zichtbaarheid. Is iemand op je site geweest, dan wordt deze persoon namelijk achtervolgd op legio website. Deze vorm van marketing wordt ook wel retargeting genoemd. Doe dit overigens alleen met een boodschap die echt iets bijdraagt en de pijn van je doelgroep weer prikkelt.



Heb je al deze middelen geprobeerd en wil je nog meer leads? Dan zijn er natuurlijk nog veel meer opties. Een radiocampagne, growth hacking, print media of sportmarketing; je kunt je B2B SaaS-marketingbudget helemaal volproppen met deze marketingkanalen. Toch hangt het sterk af van het type bedrijf of dit nuttig is. Dat AFAS succesvol is met sportmarketing (en hier tonnen aan uitgeeft) heeft alles te maken met de naam die ze opgebouwd hebben en het type software dat ze leveren. Kijk ook hier dus vooral kritisch naar de cost per lead. 

SaaS Marketing Roadmap

Stap 4 – Richt de juiste dashboarding en tooling in


Bij een succesvolle marketingstrategie hoort data. Je moet precies weten hoeveel bezoekers, clicks, conversies, etc. je verzameld hebt. Richt daarom een goed CRM-systeem in als basis. Voor grote SaaS-bedrijven is het advies al snel om een systeem als HubSpot te gebruiken. Ideaal om je marketingfunnel in onder te brengen en nog mooier als je ook Marketing Automation wilt toepassen. Voor middelgrote SaaS-bedrijven is Pipedrive of Zoho een fijne tool om in te zetten. Deze pakketten zijn een stuk voordeliger en bieden veel functionaliteiten. Ook Microsoft Dynamics en Sharpspring bieden hierin overigens steeds meer mogelijkheden, al lijkt het grote publiek die SaaS-pakketten nog minder te gebruiken voor marketing. Tot slot zijn wij fan van ActiveCampaign. Voor slechts vijf tientjes per maand kun je al starten. Het biedt CRM en Marketing Automation in één. Daarnaast heb je geen Mailchimp meer nodig en integreert het met veel pakketten. Nee… het is zeker niet zo sexy en compleet als HubSpot, maar perfect om klein te starten. Krijg je meer marketingbudget, dan kun je altijd nog overstappen.


Verder vind ik het een must om als onderdeel van je SaaS-marketingstrategie gebruik te maken van een tool als HotJar. Hiermee kun je analyses maken die te maken hebben met het succes van je website. Waar klikken bezoekers op? Hoever scrollen ze door op je website? Die vragen kun je beantwoorden dankzij deze tool. Ideaal om de conversie te optimaliseren! (Want dat is het doel.)


Ook heb je een dashboard nodig dat verder gaat dan Google Analytics. Zelf gebruiken wij voor SaaS-bedrijven graag Google Data Studio. Hiermee kun je targets stellen en precies zien hoe je campagnes het doen. Welke campagnes doen het wel of niet goed op LinkedIN? Hoe zit het met je organische groei en belangrijkste keywords? En waar komt je verkeer nu eigenlijk vandaan? Hieronder zie je een dashboard dat voor mij de basis toont om op aan te sturen.

SaaS Marketing Dashboard

Tot slot zijn er allerlei handige tools om je SaaS-marketing succesvol te laten zijn. Denk aan Canva voor het maken van social media (en andere) content. Denk aan Willo voor het inplannen van social media posts. En denk aan een Leadinfo om te zien wie er op je site is geweest. Je merkt het al: je bent zo een paar tientjes hier en een paar tientjes daar kwijt. Maar dit gaat je wel helpen om de andere tientjes slim in te zetten. Ik heb namelijk met marketingbudgetten van 1000 euro tot 45000 euro per maand gewerkt. In beide gevallen geldt dat het cruciaal is om te zien wat wel werkt en vooral ook; wat niet werkt.


Stap 5 – Nurture je leads (en klanten)

Iemand die zijn gegevens heeft achtergelaten kun je gaan nurturen. Eerder noemden we het onderwerp Marketing Automation al. Dit is iets wat uitstekend werkt voor SaaS-bedrijven en SaaS-marketing. Ga je klant geautomatiseerd voeden met interessante content. Zeker als je gebruik maakt van een trial is dit onmisbaar. Zorg ervoor dat je engagement creëert en leads snel wegwijs worden gemaakt in jouw software. Geef Tips & Tricks, communiceer over klantverhalen en toon nieuwe features die ze écht kan helpen. Op die manier ga je leads warm maken voor jouw software.


Wat ik overigens ook echt een aanrader vind, is het gebruik van Intercom. In B2B SaaS-marketing is het belangrijk om snel een stuk ‘consultative selling’ te doen. Met Intercom kan dat. Met de chat-functie op de site kun je per pagina aparte engagement instellen. Je kunt mensen persoonlijk aanspreken en vragen of ze hulp nodig hebben. Je kunt ook ingaan op een onderwerp waar die betreffende pagina over gaat. Probeer het gesprek te ontlokken en biedt downloads aan. Daarnaast kun je in Intercom een ‘help’ inbouwen, demo-video’s tonen en nog veel meer. Alles om leads te nurturen richting klanten. 

Is iemand daadwerkelijk klant geworden, dan wil je diegene weer verder gaan nurturen om meer van je product te gaan gebruiken. Is iemand geLAND dan is het tijd voor EXPAND. Hoe dat werkt lees je in het volgende hoofdstuk! 

SaaS Marketing funnel

Land & Expand als onderdeel van B2B SaaS-marketing

In 2018 heb ik een webinar gevolgd van Winning by Design; een Amerikaanse club (met Nederlandse eigenaar) die veel weten over Marketing & Sales binnen SaaS. Bij de uitleg over het concept van Land & Expand waren wij meteen verkocht. Het idee is eigenlijk simpel.


"Als onderdeel van je SaaS-marketingaanpak is het essentieel om klanten snel en laagdrempelig te laten starten met je software. Ze moeten ervaren hoe fijn en goed jouw software is! Vervolgens is het tijd om ze aan de hand te nemen en hun gebruik uit te gaan breiden. Vandaar ook het concept van Land & Expand."


Eigenlijk hoort het concept van Land & Expand thuis bij de Customer Succes Management afdeling, maar wat ons betreft kan dit niet zonder de marketingafdeling van jouw SaaS-bedrijf. Daarnaast beschikt niet ieder SaaS bedrijf over een dedicated CSM team en dan komt het toch vaak op de schouders van het marketingteam terecht. Het idee van Expand start namelijk allemaal met de perfecte onboarding. Zorg dat klanten eenvoudig aan de slag kunnen gaan. Ook hier kun je weer een auto-onboarding tool als Intercom inzetten. Vervolgens is het tijd om het succes van de onboarding te meten en feedback te verzamelen. Dit geeft je de kans om eventuele vragen of problemen vroegtijdig te tackelen. Opvolgend kun je op basis van het gebruik, of het uitblijven ervan, een mailing sequence afvuren. Zo ga je jouw klanten informeren over alle mogelijkheden zoals beschreven onder het kopje nurturing. Als laatste ga je uitbreiding bij de klant stimuleren. Dit kan betekenen dat ze meer users onboarden, andere onderdelen van het bedrijf toevoegen of extra modules en functionaliteiten afnemen. Upsell, deepsell, crosssell; het maakt niet uit hoe je het noemt, zolang je als SaaS-marketeer maar bezig bent om meer omzet bij bestaande klanten te realiseren. Bedenk dus ook hier een doordachte aanpak voor.


Termen binnen SaaS-marketing

Nu heb je natuurlijk al heel veel informatie van ons gekregen over de manier waarop je SaaS-marketing succesvol in kunt zetten. Toch zijn er nog een aantal termen die we je meegeven. Engelse termen, onbekende afkortingen en combinaties van beiden: Binnen de SaaS-marketing vliegen de vreemde termen je om de oren. We helpen daarom graag door de belangrijkste termen in eenvoudige taal uit te leggen. Zeker als je er over nadenkt om je SaaS-bedrijf ooit te gaan verkopen zijn deze metrics cruciaal om op een rijtje te hebben.


Customer Acquisition Cost (CAC)

Hoeveel kost het om een betalende klant binnen te halen via een specifiek marketingkanaal? Dat is de vraag bij de CAC. We noemen deze kosten ook wel de klantwervingskosten. Om de CAC te berekenen kun je alle uitgaven voor een bepaald marketingkanaal delen door het aantal betalende klanten dat de investering heeft opgeleverd.


Customer Lifetime Value (CLV)

Zijn de klanten eenmaal binnen, dan wordt er gekeken naar de Customer Lifetime Value. De CLV is de totale waarde die een klant oplevert. In het geval van een abonnement is dit dus de prijs van het abonnement maal het gemiddelde aantal facturatiemomenten. Neemt een klant een abonnement van €10,00 per maand, voor gemiddeld één jaar lang, dan zal de CLV €120,00 zijn. Bestaan er verschillende abonnementen bij een SaaS-bedrijf tegen uiteenlopende prijzen? Dan vermenigvuldig je de gemiddelde abonnementsprijs met de gemiddelde levensduur van de klant en deel je dit vervolgens door het aantal klanten. Bij veel B2B SaaS-bedrijven kan de CLV enorm oplopen. Dit betekent dus ook dat je niet krampachtig moet zijn met je marketingbudget! Geef liever wat extra geld uit voor een nieuwe klant, dan meer EBITDA maar een kleine groei.


CLV:CAC Ratio

Bij de CLV:CAC Ratio wordt er gelet op de verhouding tussen de totale klantwaarde en de klantwervingskosten die zijn geïnvesteerd. Er wordt berekend hoeveel groter de klantwaarde is ten opzichte van de wervingskosten. Stel je investeert €100,00 om een klant binnen te halen en deze klant levert gemiddeld €500,00 op – dan bestaat er een CLV:CAC Ratio van 5. Ook zien we bij het verkoopklaar maken van een SaaS bedrijf vaak dat er wordt gevraagd naar funnel ratio’s. Dus hoeveel leads, demo’s en offertes heb je nodig voor één klant?


Customer Churn Rate

Customer Churn betekent klantverloop. De Customer Churn Rate is dus het klantverlooppercentage. Onder klantverloop wordt de betalende klanten verstaan die ervoor kiezen om het abonnement na enkele maanden of jaren op te zeggen. Wat de uitslag van de CCR is hangt af van de periode waarover je deze wilt meten. Bij een wekelijkse berekening zal de uitslag anders zijn dan bij een maandelijkse berekening of een berekening per kwartaal. Stel dat je per kwartaal rekent en er hebben in totaal 150 van de 3000 abonnementhouders opgezegd, dan is de Customer Churn Rate 5%. Overigens raden we SaaS-ondernemers altijd aan om hun marketingteam te vragen een Churn Rate op omzet én op logo’s te hanteren. Stel dat 10 van de 100 klanten opzeggen, maar dat deze slechts voor 1% van de omzet zorgen? In dat geval is dat natuurlijk veel minder erg dan een klant die opzegt maar voor 20% van de omzet zorgde. 

 

Net Promoter Score (NPS)

In welke mate zijn klanten bereid om jouw SaaS-product of SaaS-dienst aan te bevelen bij anderen? Daar draait het om bij de Net Promoter Score (NPS). Om dit te achterhalen wordt er simpelweg één vraag uitgezet onder de bestaande klanten: Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aanbeveelt bij een vriend of collega? Hierbij kan er gekozen worden voor een getal op een schaal van 1 tot 10. Klanten die tussen de 1 en de 6 aangeven worden detractors genoemd en zullen waarschijnlijk negatieve informatie over jouw SaaS-bedrijf delen. Geeft een klant een 7 of een 8, dan wordt dit gezien als neutraal. Wat je eigenlijk wilt zien zijn zoveel mogelijk promotors. Dit zijn de klanten die een 9 of een 10 geven en hoogstwaarschijnlijk positief spreken over jouw SaaS-product of SaaS-dienst. Om de NPS te berekenen verminder je het percentage promotors met het percentage detractors. De neutrale klanten reken je niet mee. Heb je als SaaS-bedrijf een NPS die hoger is dan 25, dan heb je het erg goed voor elkaar!


Customer Onboarding

Bij SaaS-marketing B2B is het heel gewoon om eerst een gratis proefversie aan te bieden. Het proces waarbij een gebruiker van zo’n gratis proefversie wordt omgezet in een betalende klant heet Customer Onboarding. Hoe meer de proefversie wordt gebruikt, des te groter is de kans dat de gebruiker een betalende klant wordt.


Monthly Recurring Revenue (MRR) & Annual Recurring Revenue (ARR)

Sluit je eenmalige betalingen en vaste bedragen per jaar of kwartaal uit, dan houd je de maandelijks terugkerende inkomsten over. Deze maandelijks repeterende omzet vormt de Monthly Recurring Revenue (MRR). Hierin zitten dus geen diensten, mits dit in de vorm van een SLA is ingericht. Overigens is het aan te raden om deze dan als losse MRR etaleren, zeker als je bezig bent met een exit strategie. Een koper wilt dan namelijk weten wat er wel en wat er niet aan uren gerelateerd is. Overigens is ARR niets anders dan jouw MRR x 12. Dus goed om de term te kennen, maar niet zo spannend om los bij te houden als je de MRR al inzichtelijk hebt.  


Wat doet een B2B SaaS-marketing agency?

Alles begint met een doordachte marketing strategie die vertaald wordt naar een praktisch actieplan. Dit is waar een B2B SaaS marketing agency in kan ondersteunen. De vijf stappen die we hierboven benoemd hebben passen uitstekend bij de dienstverlening van een dergelijk marketing bureau. Toch is te merken dat maar weinig bureaus dit écht goed kunnen. B2B SaaS-marketing vraagt om specialistischere kennis. Het is belangrijk dat de marketeer ook goed snapt wat de toegevoegde waarde is van jouw software. En daar gaat het vaak mis. Ze snappen de oplossing niet of zijn niet tech-savy genoeg om hem te wíllen snappen. Daarom zijn goede marketeers gericht op B2B SaaS-marketing ook een stuks schaarser.


Groeistrategie voor SaaS-bedrijven

Ik krijg regelmatig de vraag: "René, hoe heb jij jouw SaaS-bedrijf laten groeien?". Mijn antwoord:


"Repeterende omzet en schaalbaarheid zijn de twee belangrijkste factoren in de groeistrategie voor SaaS-bedrijven."


Benieuwd naar de andere elementen? Doe dan eens onze exit ready scan. Hierin komen 25 punten aan bod die belangrijk zijn voor SaaS-bedrijven.


Om die groei te faciliteren is SaaS-marketing dus cruciaal. Het inzetten van ijzersterke content is daarbij één van de belangrijkste onderdelen. Maar zoals je hebt kunnen lezen vraagt ook het uitbreiden van de inkomsten bij bestaande klanten om voldoende aandacht. Bij een groeistrategie voor SaaS-bedrijven wordt daarom vaak eerst gefocust op het uitbreiden van betalende klanten in één specifieke niche, alvorens er wordt gekeken naar het globaal positioneren van de software.


Toch zien we ook veel SaaS-bedrijven waar de kosten voor de baten gaan. Het is dan ook niet voor niets dat een SaaS-bedrijf vaak niet wordt gebaseerd op basis van een EBITDA multiple. Winstgevendheid is in veel gevallen ondergeschikt aan groei. Daarom wordt de DCF-methode vaker gebruikt en is bedrijfsfinanciering een thema dat bij veel SaaS-bedrijven speelt. Als onderdeel van de groeistrategie is het daarom slim om een financieel plan te maken. Verwerk hierin ook goed de kosten die bij jouw SaaS-marketingaanpak horen.


SaaS-marketingplan opstellen

Voordat je een SaaS-marketingplan gaat opstellen moeten er een aantal zaken worden vastgelegd. Op welke niche wil je focussen? Waar ligt jouw kracht ten opzichte van de concurrentie? En op welke manier wil je jouw SaaS-product of SaaS-dienst positioneren? Is het bedrijf verkopen een uiteindelijk doel of gaat het puur om de groei van het SaaS-bedrijf? Pas als je al deze vragen kunt beantwoorden kun je een SaaS-marketingplan opstellen met de juiste informatie. Vanuit onze kennis en ervaring helpen we je graag met deze vraagstukken. Ook kennen we genoeg SaaS B2B Marketing Agencies die je daarbij kunnen helpen. Schroom niet om vrijblijvend een afspraak te maken.  

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
leakage
door René de Jong 26 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername moet je oppassen voor leakage. Maar wat is leakage bij M&A precies en hoe kan je leakage voorkomen? Je leest het in dit artikel.
deelnemingsvrijstelling
door René de Jong 20 mrt., 2024
Wat is deelnemingsvrijstelling, wat zijn de voorwaarden om hieraan te voldoen en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in dit artikel.
locked box mechanism
door René de Jong 11 mrt., 2024
Bij een bedrijfsovername kan er gebruik gemaakt worden van het locked box mechanism. Maar wat is het locked box principe eigenlijk? Je leest het in dit artikel.
effectieve datum
door René de Jong 27 feb., 2024
Wat is een effectieve datum overname bij een bedrijfsoverdracht? Je leert het in dit artikel.
small firm premium
door René de Jong 20 feb., 2024
Wat is de Small Firm Premium en is dit belangrijk bij de waarbepaling van een bedrijf? Je leest het in dit artikel.
normalisaties
door René de Jong 13 feb., 2024
Wat is normaliseren, welke normalisaties zijn er en hoe pas je deze toe bij een waardebepaling? Lees er hier alles over!
wacc
door René de Jong 12 feb., 2024
Wat betekent WACC en hoe bereken je deze voor jouw bedrijf? Hier lees je alles over in dit artikel.
Meer posts
Share by: