Waardebepaling bedrijf

Waardebepaling bedrijf

Wat is mijn bedrijf eigenlijk waard? Die vraag speelt bij veel ondernemers, zeker als het bedrijf verkopen op de planning staat. Nu kun je voor een waardebepaling van je bedrijf natuurlijk het marktgemiddelde gebruiken. Maar wat zegt dat nu echt? Historische cijfers, groeipotentie, marktsegmentatie, concurrentiepositie en nog vele andere punten kunnen allemaal invloed hebben op de waarde van jouw bedrijf. Wil je graag een waardebepaling uitvoeren? Op deze pagina vertellen we je hier meer over!

Bereken bedrijfswaarde

Ben jij klaar voor een verkoop?

Bereken de waarde van je bedrijf

Na het invullen van onderstaande calculator worden de resultaten per mail opgestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Let op: het gaat hierbij om een indicatieve waardebepaling op basis van de EBITDA-multiples uit jouw sector. Wil je meer detail? Laten we dan een uitgebreidere waardering uitvoeren.







* Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation


Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf?

Om de bedrijfswaarde te bepalen kun je gebruik maken van allerlei methodes. Al snel zullen termen als EBITDA multiple, Discounted Cash Flow (DCF), ARR multiple, ROI-Based, Market Value of Capitalization of Earnings naar voren gaan komen. Allemaal methodes die gebruikt kunnen worden om de ondernemingswaarde te berekenen. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat een waardebepaling voor ieder bedrijf echt maatwerk vereist.


Om de waarde van een bedrijf te bepalen zijn een aantal documenten noodzakelijk:

  • De jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar.
  • De voorlopige cijfers van het lopende boekjaar.
  • Een financiële prognose voor (minimaal) de kopende 3 jaar.
  • Een overzicht van eventuele normalisaties.


Vervolgens is het belangrijk om een keuze te maken voor de meest passende waarderingsmethode. Zo wordt in het geval van de DCF-methode niet alleen naar het verleden gekeken, maar juist naar de toekomstige resultaten. Mis je een adequate prognose of een overzichtelijke én complete set aan cijfers van de afgelopen drie jaar? In dat geval kun je beter met vuistregels gaan werken. Al raden we dat natuurlijk af! Want met rommelige cijfers de ondernemingswaarde berekenen is een echte dealbreaker voor veel kopers of investeerders.


Maar hoe bepalen wij de waarde van een bedrijf? Hieronder vind je een overzicht van de verschillende methodieken.

Bedrijfswaarde berekenen met vuistregels

Eén van de meest gebruikte methodes die we voorbij zien komen bij het berekenen van de bedrijfswaarde is het gebruik van vuistregels. Vooral de EBITDA multiple per sector is daarbij enorm populair. Hierbij wordt de EBITDA vermenigvuldigd met een marktgemiddelde multiple (zie lijstje verderop deze pagina).


Toch zijn er volop varianten op deze formule om tot de daadwerkelijke waardebepaling van een onderneming te komen. We zetten de belangrijkste basisformules even voor je op een rijtje:

  • EBITDA x multiple (EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)
  • EBIT x multiple (EBIT staat voor Earnings Before Interest and Taxes)
  • Nettowinst x multiple + de intrinsieke waarde
  • multiple x de jaaromzet
  • multiple x recurring revenue


Het mag duidelijk dat de gehanteerde multiple een grote rol speelt bij de waardebepaling van jouw bedrijf. Nu verschilt deze multiple per branche én zijn er misschien ook nog andere factoren die invloed hebben tijdens het berekenen van de bedrijfswaarde. Daarom hanteren we zelf liever de DCF-methode, waarover je verderop meer kunt lezen.

Waardebepaling aan de hand van de EBITDA multiple per sector

De EBITDA multipe methode wordt met name bij kleine en middelgrote bedrijven veel toegepast. Hieronder vind je een voorbeeld van de belangrijkste multiples die in Nederland gehanteerd worden bij het bepalen wat een bedrijf waard is. Gemiddeld wordt daarbij 4,85x de EBITDA betaald voor een Nederland MKB bedrijf. Wat je ook kunt zien is dat de waarde van je bedrijf significant stijgt als je het verkoopt aan een buitenlandse speler. Deze vorm van cross-border M&A kan zeker lonen als je bedenkt dat in sommige sectoren het verschil ruim 2x de EBITDA is. Wel is het belangrijk te beseffen dat dit soort deals met name tot stand komt voor grotere bedrijven. Ook is een buitenlandse transactie vaak complexer dan een bedrijfsovername in Nederland.

Waardebepaling aan de hand van de EBITDA multiple per sector

Voorbeeld formule bedrijfswaarde bepaling

Bij de bepaling van de bedrijfswaarde op basis van een multiple zijn de volgende drie formules populair:


“enterprise value = EBITDA x multiplier” 

of

"enterprise value = omzet x multiplier”

of

"enterprise value = repeterende omzet (ARR) x multiplier”


De eerste formule houdt in dat je de bedrijfswaarde berekent door het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) te vermenigvuldigen met de marktgemiddelde uit bovenstaande tabel. Natuurlijk kun je het Nederlandse gemiddelde pakken dat in 2023 op 4,85 lag. Stel je bedrijf maakt een bruto winst van €500.000,- dan is de bedrijfswaarde bijna 2,5 miljoen euro.

In de tweede en derde formule pak je de (repeterende) omzet van het laatste jaar of de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar. Vervolgens wordt ook hier een multiple gebruikt, maar daar zijn standaard geen marktgemiddelde voor beschikbaar. Onze ervaring is dat voor de ARR methode gemiddeld een multiple tussen de 2,5 en de 5 gehanteerd wordt. Toch kennen we ook uitschieters van boven de 10. Met name het groeipotentieel is in dat geval een aanjager van de bedrijfswaarde.

Bedrijfswaarde berekenen aan de hand van de discounted cashflow (DCF)

Op basis van bovenstaande informatie is het je waarschijnlijk wel duidelijk geworden dat het berekenen van de bedrijfswaarde een ruim begrip is. De Discounted Cashflow methode is echter een populaire manier om tot een realistische bandbreedte te komen.


Met de DCF-methode wordt vooral gefocust op potentiële groei en daarmee het mogelijke toekomstige verdienvermogen van het bedrijf. Winst/ EBITDA wordt hier dus even aan de kant gezet. Het draait allemaal om de huidige en toekomstige kasstromen, ook wel cash genoemd. Tijdens de waardebepaling wordt gekeken wat kasstromen oplevert en dit wordt daarna 'tot contant gemaakt' tegen een rentevoet (minimale rendementseis + risicoslag)? Denk daarbij aan de lancering van nieuwe producten, investeringen die eraan komen, productiemethoden uitbesteden, etc.


De risicoslag omvat verschillende kwalitatieve factoren met ieder hun eigen mate van invloed op de bedrijfswaarde. Alles tezamen wordt er dus niet enkel inzicht in de bedrijfswaarde gecreëerd, maar ook in de beïnvloedbare factoren van de bedrijfswaarde.

Hoeveel is mijn bedrijf waard?

Denk je na over de verkoop van je bedrijf, het ophalen van een investering, het overdragen van je bedrijf aan je kinderen of het uitkopen van een compagnon? In al deze situaties is het belangrijk om vooraf te bepalen hoeveel je bedrijf waard is. Alleen op die manier kun je bepalen of een bieding die je ontvangt wel representatief is voor jouw bedrijf.


Regelmatig helpen we ondernemers met het uitvoeren van een bedrijfswaardering. We gebruiken dan direct de verschillende methoden om jouw inzicht te geven in de bandbreedtes. Ook staan we stil bij de cash at closing en eventuele conditionele betalingen. Want wist je dat er een verschil is tussen de ondernemingswaarde en de koopprijs? En ben je bekend met cash & debt free? Verderop gaan we in op deze verschillende onderwerpen, maar natuurlijk kun je ook vrijblijvend een afspraak met ons plannen.

Hulp nodig bij de waardebepaling van jouw bedrijf?


Wil je weten wat jouw bedrijf waard is? Laten we dan eens vrijblijvend een afspraak inplannen om hierbij stil te staan. Op basis vaneen digitale kennismaking kunnen we je meer vertellen over onze aanpak.

Plan een afspraak!

Wat is het verschil tussen ondernemingswaarde en koopprijs?

De koopprijs (of equity value) omvat de waarde van de totale aandelen van een bedrijf. Uiteindelijk is dit dus het bedrag dat de verkoper van het bedrijf daadwerkelijk ontvangt voor zijn aandelen. Anders dan de ondernemingswaarde wordt hierbij wél gekeken naar onder andere het kasgeld en de schulden.


De verhouding tussen deze laatste twee is overigens van groot belang. Bestaan er namelijk weinig schulden en veel kasgeld? Dan zal de aandeelhouderswaarde hoger uitvallen dan de enterprise value. Bestaan er daarentegen veel schulden en weinig kasgeld? Dan zal de aandeelhouderswaarde dalen. Ook moet je rekening houden met eventuele aanpassingen op basis van het netto werkkapitaal. Zie de voorbeeldberekening van de aandelenwaarde en de netto verkoopopbrengst. 

rekenvoorbeeld waardebepaling bedrijf

Wat betekent een Cash & Debt free bedrijfwaardering?

Een waardering van je bedrijf op basis van 'cash en debt free' houdt in dat, bij de overname, je onderneming geen overbodige liquide middelen of schulden bevat. Dit wordt vaak toegepast in standaard waarderingsmethoden voor de markt. Het houdt in dat je eventuele winsten uit het verleden kunt verdelen, na het aanpassen van eventuele schulden.


Het is echter essentieel dat een nieuwe eigenaar de dagelijkse operaties kan voortzetten. Daarom wordt als onderdeel van een Cash & Debt free waardering een Netto Werkkapitaal Correctie (NWC) toegepast. Dit betekent dat er een noodzakelijke hoeveelheid werkkapitaal moet overblijven in het bedrijf. Dit impliceert dat niet alle beschikbare cash zomaar onttrokken kan worden aan het bedrijf. Juist daarom ontstaat rondom dit onderwerp vaak nog discussie tijdens de onderhandelingen.

Waardering berekenen middels rentabiliteitswaarde

Een hele andere methode om tot de waardering van het bedrijf te komen is het berekenen van deze waarde middels de rentabiliteitswaarde. Nu zien wij deze methode niet veel voorbij komen, maar toch willen we je hem niet onthouden. Met deze methode richt je je al meer op de toekomst dan bij de berekening middels de vuistregels. Wat heb je hiervoor nodig hebt is de winst op basis van gemiddelden, genormaliseerde winsten uit het verleden en de verwachtingen voor de toekomst. Heb je deze bepaald? Dan deel je deze bepaalde winst door het vereiste rendement op het eigen vermogen. Vaak geldt hierbij; hoe hoger de rendementseis, des te lager de waarde van de onderneming. Echter worden de belangen van de verkoper en de belangen van de koper bij deze waardebepalingsmethode niet als gelijken beschouwd. Wil je deze belangen dichter bij elkaar brengen, dan kun je overgaan op de verbeterde rentabiliteitswaarde.


Verbeterde rentabiliteitswaarde

In vergelijking met de ‘standaard’ rentabiliteitswaarde houdt deze methode meer rekening met de belangen van zowel kopende als verkopende partij. Voor de koper is de financieringsverhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen van het bedrijf in kwestie van groot belang en dat zie je terug in deze methode. Nu geldt dus; hoe hoger het aandeel vreemd vermogen in het bedrijf (schuldenlast), des te lager de waardebepaling van het bedrijf.


exit strategie e-book

Download ons gratis e-book:

Overnameprijs berekenen per sector

Om te komen tot een fatsoenlijke waardebepaling is het goed om te kijken naar de onderdelen waarin jouw sector onderscheidend is van andere sectoren. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent zijn er namelijk toch nog wel verschillen waar je rekening mee kunt houden in het berekenen van de overnameprijs. Hieronder wat tips op basis van een aantal verschillende sectoren.


Waarde SaaS bedrijf bepalen

Ben je van plan jouw SaaS bedrijf te verkopen dan zijn er veel verschillende manieren om de waarde te bepalen. We noemde eerder al het gebruik van de ARR (recurring revenue) multiple, maar heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van de Rule of 40? Of wat dacht je van de SaaS metrics valuation. Beide methoden worden vooral gebruikt bij bedrijven waar groei prevaleert ten opzichte van winstgevendheid. Voornamelijk bij de verkoop van een softwarebedrijf geldt regelmatig dat de kosten voor de baten gaan. In dat geval zien we ook de volgende twee methodes voorbij komen om de overnameprijs te berekenen:

  • Rule of 40 valuation: ARR * Rule of 40 * ARR market multiple
  • Saas metrics valuation: ARR * ARR growth % * Gross Margin % * NRR % * ARR market multiple


Ga je een IT consultancy bedrijf verkopen dan gelden deze methoden overigens niet. In dat geval ben je aangewezen op de traditionele EBITDA multiple of DCF waardering.


Waarde marketing & media bedrijf bepalen

Traditioneel wordt er minder betaald voor een marketing & media bedrijf dan bijvoorbeeld IT of SaaS bedrijven. De DCF en EBITDA multiple methode zijn binnen deze sector dan ook de meest gebruikte methoden voor het berekenen van de overnameprijs. Toch maken steeds meer marketing en media bureaus ook de kanteling naar repeterende omzet. Nu hebben wij nog geen situaties gezien waarin de methoden uit de IT sector gehanteerd worden binnen deze branche. Toch verhoogd ARR ook bij de verkoop van een marketing bureau de EBITDA multiple aanzienlijk. Verkoop jij bijvoorbeeld licenties van derden, heb je SLA’s in place of heb je een eigen product ontwikkeld? Al die onderdelen kunnen als repeterende omzet gekwalificeerd worden. Ideaal om de waarde van je bedrijf te verhogen.


Waarde tandartspraktijk bepalen

Net als de marketing & media branche zijn ook in het geval van tandartspraktijken de DCF en EBITDA multiple methode populair. Een koper let daarbij extra op een gesaneerd (en divers) patiëntenbestand, de modernisering van de praktijk en stoelbezettingscijfers. Hoe beter je dat op orde hebt, des te hoger zal de berekening van de overnameprijs uitpakken. Maak daarbij dus ook een duidelijk groeiplan, want alleen dan is de DCF-methode relevant. Ga je namelijk een tandartspraktijk verkopen die qua groei uitsluitend de NZA-index volgt, dan zal de multiple methode gebruikt worden. Dit leidt t.o.v. de DCF echter vaak tot een lagere waardering.


Overnameprijs berekenen horeca

Ga je een horecabedrijf verkopen dan telt bij het berekenen van de overnameprijs de nettowinst of jaaromzet als belangrijkste graadmeter. Natuurlijk maakt het ook een verschil of je een pand mee verkoopt, maar anders geldt dat je 0,8 tot 1,2 keer de jaaromzet of ongeveer 4 keer de nettowinst. We zien daarin overigens ook uitschieters naar boven wanneer meerdere horecazaken ineens verkocht worden. Dit geldt overigens ook voor andere bedrijven. De verkoop van meerdere zaken ineens levert doorgaans hogere multiples op dan de verkoop van één bedrijf. 

Wie kan je helpen bij de waardebepaling van je onderneming?

Traditioneel zijn er drie verschillende partijen waar je terecht kunt voor een waardebepaling. Natuurlijk kun je bij je accountant aankloppen, al zijn er veel situaties waarin een accountant zich niet aan een bedrijfswaardering zal wagen. In dat geval kan een bedrijfsovername specialist helpen. Het voordeel is dat deze persoon - in vergelijking tot een accountant - niet zo intensief betrokken is bij je bedrijf. Hierdoor krijg je écht een onafhankelijke kijk op de waarde van jouw bedrijf.


Tot slot kun je natuurlijk een register valuator inhuren, maar dan ben je al snel duizenden euro’s kwijt! Wij pakken het daarom anders aan. We bieden vaak twee opties aan. Benieuwd wat deze opties inhouden? Laten we vrijblijvend een afspraak inplannen.

Rekentool om de ondernemingswaarde te bepalen

Als je online zoekt dan kun je veel verschillende rekentools vinden om de ondernemingswaarde te bepalen. Toch geven we je graag de 'ugly truth', want er bestaan wat ons betreft geen fatsoenlijke rekentools om de ondernemingswaarde mee te bepalen! Denk je er toch één gevonden te hebben? Weet dan dat de waarde van een rekentool relatief is. 


"We hebben nog geen tool gevonden die accuraat de ondernemingswaarde van een bedrijf kan berekenen. Dit komt door de gigantische set aan variabelen die een rol kunnen spelen."


Een rekentool mist detailinformatie om de ondernemingswaarde te bepalen. Neem bijvoorbeeld de afhankelijkheid van de ondernemer, het personeel of derden. We zien veel bedrijven waar deze componenten extreem hoog zijn. Als de ondernemer of zijn key personeel vertrekt, dan verliest de onderneming veel waarde. Een rekentool kan deze zaken niet onderscheiden en dus geen correcte ondernemingswaarde bepalen. Dit geldt ook voor afhankelijkheden van een handjevol klanten, een niche-positie of hoge repterende omzetstromen. Deze, en vele andere, variabele hebben een grote impact op de waarde van jouw onderneming. Lees hier ons e-book met de 25 belangrijkste punten die een rol spelen bij de ondernemingswaarde als jij jouw bedrijf gaat verkopen. Onze conclusie: gebruik geen rekentool als je serieus een waardebepaling wilt doen, want veel verder dan een indicatie ga je niet krijgen!


Share by: