Nulmeting

VOER EEN 0-METING UIT

Verhoog de waarde van jouw bedrijf en maak het interessant voor verkoop!

Wat is mijn bedrijf waard en waar kijkt een potentiële koper naar? Teveel ondernemers leven in de waan van de dag en denken hier onvoldoende over na. Een gemiste kans! Succesvolle ondernemers laten hun bedrijf groeien met het thema 'bedrijf verkopen' in het achterhoofd. Ze denken daarbij na over verbeterpunten om zo de waarde van hun bedrijf te verhogen. Ben je op zoek naar een onafhankelijke partij die door de ogen van een koper naar jouw bedrijf kijkt? Wij helpen je graag!

Download ons e-book

Hoe kom je tot een slimme exit strategie?

Doe de gratis Exit Ready scan!

Waar liggen kansen voor verbetering?

Hoe verkoopklaar is jouw bedrijf?

Je kunt je bedrijf maar één keer verkopen. Daarom is het goed om de tijd te nemen om jouw bedrijf verkoopklaar te maken. Maar waar moet je beginnen? En waar kijkt een koper eigenlijk naar? Aan de hand van onze nulmeting geven antwoord op deze vragen. Concreet krijg je van ons:


1) Inzicht in het verbeterpotentieel van jouw bedrijf.
2) Een waardebepaling aan de hand van de verschillende methodieken.

3) Inzicht in de potentiële exit-scenario's die bij jouw wensen passen.

Een onafhankelijke blik op jouw bedrijf:

Wil je weten waar kansen liggen voor jouw bedrijf? Tijdens een 0-meting kijken wij door de bril van een potentiële koper of investeerder naar jouw bedrijf. Op die manier bereiden we je voor op een bedrijfsovername.

HOE HET WERKT?

De 5 stappen van onze 0-meting

01

Bedrijfspresentatie

We plannen een online meeting in waarin jij de kans krijgt in 60 minuten jouw bedrijf te presenteren. 

02

Non-Financial analyse

Tijdens een interview-sessie van 4 tot 8 uur duiken we in de commerciële, operationele en technische kant van jouw bedrijf.

03

Financial Analyse

We analyseren je historische cijfers om zo ook de financiële kant van jouw bedrijf te leren kennen. Ook voeren we een beknopte waardebepaling uit.

04

Rapport bespreken

We maken een rapport met daarin onze belangrijkste bevindingen, de waardebepaling én de exit scenario's. Tijdens een persoonlijke meeting bespreken we de resultaten.

05

Next steps bepalen

Na het uitvoeren van de nulmeting bepalen we samen de next steps. Wil je toch nog verder bouwen aan je bedrijf of ligt een exit strategie meer voor de hand?

Wil jij graag een 0-meting uit laten voeren? Plan een afspraak voor meer informatie!

Laten we een 0-meting plannen!

Recente klantcases

escrow4all logo


In 2021 heeft Anno1982 de aandeelhouders van Escrow4all begeleid in de verkoop van hun bedrijf. In dit traject heeft Écart een meerderheidsbelang verkregen. Hierbij heeft een deel van de aandeelhouders hun belang verkocht en een deel is aangebleven.


safeharbour logo


In 2020 heeft Anno1982 de eigenaar van SafeHarbour begeleid in de verkoop van zijn bedrijf. In dit traject heeft Energy, in samenwerking met Main Capital, de aandelen verworven.  Hiermee heeft het bedrijf haar dienstverlening ten aanzien van GRC-oplossingen verbreed.


businessforensics logo


In 2019 heeft Anno1982 de aandeelhouders van RegTech-specialist BusinessForensics begeleid in de zoektocht naar een strategische partner. Dit heeft geleid tot een aandelentransactie met Cleversoft Group, in samenwerking met Main Capital.


Waar kijkt een koper naar?

Tijdens de nulmeting stellen we al snel zo'n 300 vragen. Een koper kijkt namelijk naar heel veel verschillende aspecten van jouw bedrijf. Grofweg moet je rekening houden met de volgende hoofdcategorieën:

  1. De financiële, juridische en fiscale aspecten van het bedrijf.
  2. De operationele/ organisatorische aspecten van het bedrijf.
  3. De commerciële aspecten (marketing, sales & customer succes) van het bedrijf.
  4. De technische aspecten van het bedrijf.


Op basis van onze jarenlange ervaring hebben we een overzicht gemaakt van 25 onderwerpen waar een koper naar kijkt. Dit geeft je alvast wat inspiratie met betrekking tot de vragen die je kunt verwachten tijdens de nulmeting.

exit strategie e-book

Download ons gratis e-book:

Wat is een pre-exit?

Is jouw bedrijf eigenlijk nog niet helemaal klaar om te verkopen? Niet gevreesd, een pre-exit kan dan een uitstekende manier zijn om toch alvast een deel van jouw investeringen te gelde te maken. In het geval van een pre-exit ga je op zoek naar een strategische koper die een deel van jouw bedrijf koopt. Door in dat geval een deel van je aandelen te houden kun je vervolgens samen de volgende groeifase realiseren. Zo kun je de waarde van jouw aandeel aanzienlijk laten stijgen. Tip: probeer in de pre-exit onderhandelingen niet de EBITDA multiple uit jouw sector te hanteren, maar gebruik de DCF-methode voor de waardebepaling.

Een financieel plan als basis!

Veel professionele kopers zijn gek op cijfers. Zorg daarom voor een goed financieel plan met cijfers uit het verleden én de toekomst. Maar denk ook na over metrics die in jouw vakgebied belangrijk zijn. Klantverloop, marges op diensten en producten, de percentage van de omzet per klant en de Total Addressable Market zijn slechts wat voorbeelden. Hulp nodig bij het maken van een financieel plan? Laten we een afspraak plannen.

Bedrijf verkopen? Dit zijn veel gestelde vragen!

  • Waar kijkt een koper naar?

    Bij de verkoop van je bedrijf is het goed te weten dat een koper kijkt naar vier hoofdonderwerpen:

    1. Financieel/ Juridisch
    2. Commercieel
    3. Operationeel
    4. Technisch

    Per onderdeel wordt vervolgens naar veel verschillende aspecten gekeken. Om je op weg te helpen hebben we 25 van de belangrijkste onderdelen voor je uitgewerkt in een blog. 


    Ben je benieuwd waar je staat? Laten we een afspraak plannen voor de nulmeting en start zelf alvast met de Exit Ready Scan

  • Wat is mijn bedrijf waard?

    We krijgen regelmatig te vraag om iets te roepen over de Enterprise Value van een bedrijf. Natuurlijk kunnen we uitgaan van het marktgemiddelde van 4.7x EBITDA. Wil je een realistische bedrijfwaardering? Lees hier hoe we je kunnen helpen met een waardebepaling. 

  • Ik ben benaderd om mijn bedrijf te verkopen. Wat nu?

    Succesvolle bedrijven worden regelmatig benaderd voor een bedrijfsovername. Het kan zinvol zijn om het gesprek aan te gaan, maar in veel gevallen ben je jouw tijd aan het verdoen. Wil je jouw bedrijf succesvol verkopen? Breng dan eerst in kaart hoe jouw ideale koper eruit ziet. Bekijk je bedrijf ook eens door de ogen van een potentiële koper om zo verbeterpotentieel bloot te leggen. Tot slot is het zinvol om zelf de regie te houden en niet met één partij het gesprek aan te gaan. Het kan de waarde van jouw bedrijf ten goede komen om meerdere partijen te laten bieden op basis van een doordachte exit strategie

Tips & Tricks voor een slimme exit strategie

strategische overname
door René de Jong 25 apr., 2024
Wat is een strategische overname en waarom zou je als verkoper kiezen voor een strategische bedrijf overname? Dit en meer vertellen wij je in dit artikel!
bedrijfsovername
door René de Jong 15 apr., 2024
Waar laten ondernemers geld liggen bij een bedrijfsovername? In dit artikel geven wij je een aantal tips om het maximale uit een bedrijfsovername te halen.
closing accounts
door René de Jong 02 apr., 2024
Bij een bedrijfsovername kan je gebruik maken van het locked box mechanism of van closing accounts.Maar wat is het verschil? In dit artikel leggen we het uit!
Lees meer >
Share by: